Lauparen - 3 kommuner møtes (27.08.2012)  5

Start point Grytalisetra (390m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Lauparen (1,434m) 27.08.2012

Kommunetopper
27.8.2012

HØYREIST GRENSETOPP
Et fjell med navnet Lauparen gir lett assosiasjoner til noe høyreist og spenstig. Antagelig vil de fleste, som ser den flotte grensetoppen mellom Ørskog, Stordal og Vestnes synes at dette er et riktig navn på en flott topp. Mange som tar turen opp på den 1434 meter høye toppen, vil nok mene at dette er en perle som bør besøkes av flere. Det er flere ruter som fører til topps på dette fjellet nord på Sunnmøre. Vi valgte den som nok er den vanligste. Det innebar at vi kjørte inn den frodige Kjersemdalen (som er vinterstengt) og svingte av i Vaksvika, mellom Sjøholt og Stordal, hvor det er skiltet mot Vaksvikfjellet. Etter å ha betalt bompenger kan en kjøre videre på grusveien og nyte synet av tinder og fjell. Drøye fem kilometer senere går veien halvannen kilometer opp til Grytalisætra, hvor vi parkerte på stølsvangen. Her ligger det mange eldre bygninger, som blir brukt om sommeren. Før i tiden gikk det nok kyr på vangen, men vi så bare sau og lam denne dagen. Du kan også komme hit fra Tresfjord. Følg skilting mot Kjersem, og fortsett rett frem når veien deler seg etter cirka to kilometer. Derfra er det ytterligere 6,5 km over fjellet til avkjørselen mot Grytalisætra. Med Simen (11 år), hunden Zac (12 år) og Joar Eide på laget var vi tre oppdalinger og to sogninger som travet innover stien fra Grytalisætra (400 moh.) mot Grytavatnet (654 moh.). Ved Grytavatnet fylte vi opp vannflaskene for siste gang, fordi det er lite tilgang på vann opp fjellsiden. Det lokale turlaget har merket ruta med skilt som angir hvor langt det er igjen til toppen. Ruta fortsatte på nordsiden av vannet opp Trongbotnen. Herfra blir den mer spennende med sva og berghyller, men vi støtte ikke på noen alvorlige problemer.
TRAPPETRINN MOT TOPPEN
Oppe på bandet (998 moh.) er det lett å se skiltet og varden mellom Lauparen (1434 moh.) og Svartevassegga som viser vei videre. Her er det 440 høydemeter som skiller fjellvandrerne fra toppen. Sørryggen har også god sti, og fjellet bærer preg av stor trafikk. På vei opp fjellsiden kan det være noen utsatte svaområder spesielt i fuktig vær. Rett under toppen går stien inn i en renne og videre opp gjennom en liten kløft. Vi ble stående noen minutter og beundre steinarbeidet med trappetrinn og rekkverk øverst i renna. Her er det noen som hadde slitt med tunge løft for mange år siden. Første del av sommeren (juni) kan det ligge snø i denne renna, og hvis dagstemperaturen er lav og snøen hard, kan en isøks komme godt med. I den øvre delen av fjellet er det en del løs stein. Når renna passeres 50 meter under toppen, går det en tydelig sti videre mot venstre forbi stedet der en tar av og går opp til toppen. Denne leder ut på eggen mot Sunnmørslauparen med storslagen utsikt. Vel oppe er toppunktet flatt og med god plass til mange rumper som trenger hvile. Det er en imponerende utsikt mot pinaklene utover Brudefølget og andre mektige tinder. Selv Molde by kan skimtes i det fjerne. Vi lente oss tilbake på sekkene og nøt mat og drikke mens tærne fikk lufte seg i solbrisen. Tilbake i dalen bevilget vi oss et iskaldt bad i Daleelva i Kjersemdalen før vi fortsatte til neste mål. (Fra boka:Norges beste toppturer.)

Trongebotnen

LENGDE: 14 km tur–retur
TID: 5 timer tur–retur. Uten pauser må
du regne med ca. 3 timer med normalt turtempo: 1 time til Grytavatnet,
1 time derfra og opp i bandet og en siste time til toppen.