Øytopper - Karlsøy (24.08.2012)  5

Start point Breivika Vest (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Arntuva (641m) 24.08.2012
Geittinden (689m) 24.08.2012
Storhattøya (121m) 24.08.2012
Varden på Sandøya (427m) 24.08.2012

Troms
24.8.2012

GEITTINDEN PÅ REBBENESØYA
Rebbenesøya er kjent som øya med alle de hvite sandstrendene ytterst mot storhavet i nordvest. Øya er blant annet kjent fra tragedien i Toftefjorden under andre verdenskrig da tolv norske kommandosoldater fra Kompani Linge ble angrepet av en tysk minesveiper 30. mars 1943. Den eneste som klarte å flykte var Jan Baalsrud, som greide å rømme til Sverige. Det står et monument over de drepte i Toftefjorden. Vi kom til Rebbenesøya med ettermiddagsfergen. Underveis passerte vi et sted der folk satte opp gjerder i forbindelse med innsamling av tamrein. Det er et sikkert tegn på at høsten kommer rullende. Vel i land på Rebbenesøya kjørte vi ut til idylliske Engvika på sørvestsiden. Her ytterst i havgapet har familien Engvik drevet en liten butikk og overnattingssted i flere generasjoner. Denne sommeren hadde de hatt besøk av dronning Sonja og det var jo stor stas for vertsskapet. Pensjonistene Per Engvik og kona Oddveig stilte med sin flotte 26 fots båt og var klar for tur. Per hadde for øvrig lurt til seg en klem fra dronningen under besøket hennes. Vi ble skysset til Breivika, hvor en av landets flotteste sandstrender ligger. Her er det nesten umulig å komme i land når det er vestavær, men denne dagen hadde vi lett bris fra øst. Per rodde oss gjennom store duvende bølger og i land med jolla, mens Oddveig passet båten. Vi ruslet langs den enorme stranda med digre steiner som var rundslipt av havet. Deretter satte vi kursen gjennom meterhøyt sivgress til skråningen der den tette bjørkeskogen starter i dalen nord for Arntuva. Tregrensa går heldigvis lavt i dette området, så etter ca. 30 minutter var vi på snaufjellet. Derfra fortsatte vi bratt opp ryggen til Arntuva (641) med sin luftige utsikt ned mot Ytre Andammsfjord. Vi så mange reinsdyr i området som samene etterhvert skulle samle. Videre fulgte vi fjellryggen ned ca. 150 høydemeter før vi tok fatt på stigningen opp til Geittinden (689). Her ble det kaffe og mat mens vi skuet over traversen mot Bukketinden og Helvetestinden i sørøst. Paal André hadde tenkt å kose seg skikkelig med en colaboks på toppen, men sekken fikk litt hard behandling underveis, så han måtte i så fall ha sugd i seg brusen fra dunjakka som lå i sekken. Returen gikk bratt, men greit ned i Geittinddalen og videre ned den enda brattere lia med kratt, kjerr og stein langs bekken til skogkledde Breivikdalen. Svette og litt labre i humøret kom vi omsider ned til den flotte stranda. Skyssfolket lå og ventet på oss i bukta. Her var det fristende med et bad, men ingen av oss følte behov for å kle av seg, så det ble heller noen minutter med fotografering før returen. En kan også nå Geittinden ved å følge stien ca. 2 km før Engvik der det er skiltet mot «Helvetstinden», men dette er en noe lengre tur.
(Fra boka Norges beste toppturer).

Breivika beach

GPS-KOORDINATER: 34W 414991 7775201
KARTBLAD: 193 Karlsøy

Storhattøya

Utgangspunkt Engvika campinghytte på sørvestsiden av Rebbenesøya. Etter turen til Geittinden fikk vi båtskyss fra sandstranda i Breivika over fjorden til Storhattøya. Per Engvik rodde oss i land på østsiden, mens kona passet båten. Vi gikk bratt opp gressryggen til Storhattøya (121). Varde og en trestolpe sto plassert på toppen. Fin utsikt mot Grøtøya, Rebbenesøya og Sørfugløya..
Tid 30 min - Lengde 1.2 km - Stigning 120 m

Mot Sørfugløya
Kjapp retur

Sandøya

Basecamp Engvika campinghytte på Rebbenesøya. Etter turene til Geittinden og Storhattøya avsluttet vi dagen med et besøk til Sandøya. Vi ble satt i land ved brygga i Mjølvika av Per og kona. Herfra fulgte vi merket sti langs et gammelt steingjerde opp fjellsiden nord for Ørntuva. Videre over Storkulen og opp sørryggen til Varden (427). Dette er et stort flatt gress-platå, med mast og bu på toppen. God utsikt mot Sørfugløya og Rebbenesøya. Nordvest for varden sees Stigen som består av tre kvasse pinakler.
Tid 1 time 30 min - Lengde 6.5 km - Stigning 430 m

Pinaklene Stigen og Sørfugløya
Mot Sørfugløya

Snart er vi atter der...

Written by trondos 26.08.2012 01:23

Flotte Bilder, Otto. Dette terrenget er kjent, ja. Håper jeg får med meg Geittinden om et par uker.