Rebbenesøya - Karlsøy (24.08.2012)

Start point Breivika Vest (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Arntuva (641m) 24.08.2012
Geittinden (689m) 24.08.2012

Norges 1000 største pf topper - Øytopper
24.8.2012
GEITTINDEN PÅ REBBENESØYA
Rebbenesøya er kjent som øya med alle de hvite sandstrendene og ligger ytterst mot storhavet i nordvest i kommunene Tromsø og Karlsøy. Øya er blant annet kjent fra en tragedie i Toftefjorden under andre verdenskrig da tolv norske kommandosoldater fra Kompani Linge ble angrepet av en tysk minesveiper 30. mars 1943. Den eneste som klarte å flykte, var Jan Baalsrud, som greide å rømme til Sverige. Det står et monument over de drepte i Toftefjorden. Vi kom til Rebbenesøya med ettermiddagsferja. Underveis passerte vi et sted der folk satte opp gjerder i forbindelse med innsamling av rein. Det er et sikkert tegn på at høsten kommer rullende. Vel i land på Rebbenesøya kjørte vi ut til idylliske Engvika på sørvestsiden. Her ytterst i havgapet har familien Engvik drevet en liten butikk og overnattingssted i flere generasjoner. Denne sommeren hadde de hatt besøk av dronning Sonja, og det var jo stor stas, må vite. Pensjonistene Per Engvik og kona Oddveig stilte med sin flotte 26 fots båt og var klar for tur. Per hadde for øvrig lurt til seg en klem fra dronningen under besøket hennes. Vi ble skysset til Breivika, hvor en av landets flotteste sandstrender ligger. Her er det nesten umulig å komme i land når det er vestavær, men denne dagen hadde vi lett bris fra øst. Per rodde oss gjennom store duvende bølger og i land med jolla, mens Oddveig passet den store båten. Vi ruslet langs den enorme stranda med digre steiner som var rundslipt av havet. Deretter satte vi kursen gjennom meterhøyt sivgress til skråningen der den tette bjørkeskogen starter i dalen nord for Arntuva. Tregrensa går heldigvis lavt i dette området, så etter ca. 30 minutter var vi på oversiden av den. Derfra fortsatte vi bratt opp ryggen til Arntuva (641 moh.) med sin luftige utsikt ned mot Ytre Andammsfjord. Vi så mange reinsdyr i området, så samene får også lu et seg når dyrene skal samles. Videre fulgte vi den utrolig flotte ryggen med stien som er full av reinsdyrskit ned ca. 150 høydemeter før vi tok fatt på den siste stigningen opp til Geittinden på 689 meter. Her ble det kaffe og mat mens vi skuet over traversen mot Bukketinden og Helvetestinden i sørøst. Paal André hadde tenkt å kose seg skikkelig med en colaboks på toppen, men sekken hadde fått litt hard behandling underveis, så han måtte i så fall ha sugd i seg brusen fra dunjakka som også lå i sekken. Tilbaketuren gikk bratt, men greit ned i Geittinddalen og videre ned den enda brattere lia med kratt, kjerr og stein langs bekken til den skogkledde Breivikdalen. Svette, skitne og litt labre i humøret kom vi omsider ned til den flotte stranda, og humøret steg med en gang. Skyssfolket lå og ventet i bukta. De var spent på å høre hvordan turen hadde vært. Her var det fristende med et bad, men ingen av oss følte behov for å kle av seg, så det ble heller noen minutter med fotografering før returen. Turen ble avsluttet med Storhattøya og Sandøya før vi returnerte til hytta på Engvika. En kan også nå toppen ved å følge sti ca. 2 km før Engvik der det er skiltet mot «Helvetstinden», men dette er en noe lengre tur.
(Fra boka Norges beste toppturer).

Breivika beach

VANSKELIGHETSGRAD: Blå
GPS-KOORDINATER: 34W 414991 7775201
KARTBLAD: 193 Karlsøy

Snart er vi atter der...

Written by trondos 26.08.2012 01:23

Flotte Bilder, Otto. Dette terrenget er kjent, ja. Håper jeg får med meg Geittinden om et par uker.