Øytopper - Hammerfest (30.07.2012)

Start point Totalt turer
Characteristic Trip by foot
Ascents Bondøya (144m) 30.07.2012
Litlestauren (222m) 30.07.2012
Sandøya Nordtoppen (209m) 30.07.2012

Finnmark
3.7.2012

1. Tok hurtigbåten fra Hammerfest til Lotre. Ble hentet og kjørt til Sørøya Gjestehus i Sandøybotn. Her traff vi Einar Røe som var klar med ribbåt og stor motor. Vi freste ut Sandøyfjorden til Bondøya lengst ute i storhavet. Vindstille vær gjorde det forholdsvis greit å komme i land på sørøst-siden. Det ble "pust og pes" gjennom høyt siv og dype groper fra et yrende fugleliv. Fortsatte over gressryggen til nordspissen på Bondøya (144).

2. Fortsatte båtturen til Vesle Kamøya. Havtåka nærmet seg så det ble litt travelt. Tette kurver på kartet stemte ganske bra. Tok sikte på en gresskledd renne vest på øya og rett under toppen. Hoppet i land og gikk bratt opp i høyt gress. Øya bærer navnet sitt med rette. Kvasse pinakler på rekke og rad. Med Storstauren hengende over oss kom vi opp i et lite skar. Videre over eggen til Litlestauren (222).

3. Store Kamøya var planlagt, men vi droppet turen da toppen forsvant i tåkehavet. Dermed avsluttet vi med Sandøya innerst i fjorden. Gikk i land på nord-østsiden og fulgte ryggen opp til Sandøya (209). Best utsikt mot Sørøyas ytterside. Dagens båttur ble totalt 53 km.