Trolltindan - Fræna (24.06.2012)  5

Start point Trollkyrkja p-plass (90m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Stordalstinden (895m) 24.06.2012
Trolltindan øst (847m) 24.06.2012
Trolltinden (887m) 24.06.2012

Møre & Romsdal
24.6.2012

POPULÆR GROTTETUR
Trollkyrkja ligger i fjellmassivet Sandnestindan lengst vest i Fræna kommune mellom Elnesvågen og Eide på Nordmøre. Den består av tre spennende kalkgrotter med underjordiske bekker og små fosser som er vasket ut av en stor kalksteinsåre under Trolltindan. Tidligere var det fire grotter, men en av dem er rast sammen. Hvis man vil ta turen og utforske grottene, trenger man kun gummistøvler og lommelykt. Molde og Romsdals Turistforening sikret grottene og gjorde dem farbare for turister allerede i 1890. Foreningen sto for vedlikeholdet helt til Fræna kommune overtok ansvaret på slutten av 1980-tallet. Grottevettreglene er internasjo og lyder som følger: 1. Slå ikke i hjel annet enn tiden. 2. Ta ikke annet enn bilder. 3. Etterlat ikke annet enn fotspor og knapt nok det. I dette kystnære området finnes det flere populære turruter til blant annet Talstadhesten (913 moh.), som er det høyeste fjellet i denne fjellrekka. Det er også fullt mulig å gå den 15–20 kilometer lange traversen fra Talstad eller Hauglia i vest over Talstadhesten og Trolltindan til steinbruddet på Nås i øst.
Gode værutsikter gjorde at vi pakket bil, turutstyr, sønnen Simen og barnebarnet Kristian i baksetet. Etter drøyt to timers kjøring fra Oppdal parkerte vi ved Sylteeidet i Fræna. Her var det skiltet til Trollkyrkja. I flott sankthansvær kunne vi ta fatt på stien gjennom skogen opp til grottene ca 500 moh. Guttene var ivrige og ville utforske grottene med det samme vi kom opp. Med lommelykt klatret vi ned stigen som var sikret med vaier, og inn i den spennende hulrommet. Her er det et vannfall på 14 meter som treffer det hvite marmorbassenget. Dagslyset sees midt på dagen og ga oss et magisk regnbuelys. Bekken rant videre og forsvant ned i dypet under stigen. Etter å ha besiktiget alle grottene tok vi en god pause ved Trolldalsvatna. Mens vi satt der, kikket vi rett opp mot Trolltindan og den taggete traversen. Etterhvert klarte vi å overtale Simen til å bli med på topptur, mens Kristian ville prøve fiskelykken. Vi gikk bratt opp gressrenna nord for Trolldalsvatna til Østre Trolltindan (847) og fortsatte litt ned etter den fine ryggtraversen før siste kneika opp til Trolltindan (887). Herfra fikk vi en storslagen utsikt mot Bjørnsund, langt ute i det glitrende havet. Området kan minne om Lofoten med sine gresskledde fjellsider som ender i takker og spir. Vi returnerte til oppgangen, der vi ble enige om å vandre videre til Stordalstinden (895). Dette er fjellmassivets høyeste topp. Det er mulig å fortsette til Blåfjellet (864) hvis man ikke allerede er forsynt med høydemeter. Vi returnerte raskt ned den gresskledde og renna til Trolldalsvatna, der Kristian hadde fisket uten hell. I samlet flokk vandret vi tilbake til bilen og fikk også med oss en flott sankthansfeiring i Molde!
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Eide og Fræna kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: Trolltindan 887 moh. og Stordalstinden 895 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Trolltindan 72 m og Stordalstinden 383 m
UTGANGSPUNKT: Trollkyrkja parkeringsplass 90 moh.
LENGDE: 11,3 km tur-retur
TID: 5 timer tur-retur
STIGNING: 980 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Blå
GPS-KOORDINATER: Trolltindan 32v 4117226 975029, Stordalstinden 32v 4126356 975070