Høyest i Aure (15.06.2012)  5

Start point Fjelnesdalen (60m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Innerbergsalen (907m) 15.06.2012
Storøra (905m) 15.06.2012

Kommunetopper - Øytopper
15.6.2012

SØR-NORGES TO HØYESTE ØYTOPPER
Stabblandet er en av de store øyene som ligger på en rekke nordøstover fra Kristiansund på innsiden av Smøla. Stabblandet og naboøya Tustna er begge fulle av fjell og har relativt høye topper til å være så langt ute på kysten. Det høyeste punktet på Tustna er Skarven på 896 meter og på Stabblandet Innerbergsalen på 908 meter. På Stabblandet ligger også Storøra på 905 meter, og det er disse to som er Sør-Norges to høyeste øytopper.
For å komme oss til utgangspunktet for toppturen på Stabblandet kjørte vi fra Aure og tok av fra fv. 680 der skiltet pekte mot Soleim. Vi fulgte veien nesten til enden, ca. 10 km (siste 2,5 km på dårlig vei), til en liten lomme før Fjelnesdalen hvor vi parkerte. Derfra fortsatte vi etter veien ca. 300 m og fulgte skiltingen mot Fjeldingsdalska/Soleimsdalen. Den merkede stien går først gjennom småskog og kunne nok med fordel vært bedre merket. Vi passerte noen bløte partier, men etter hvert ble det tørt og fint å gå opp gjennom dalen til det høyeste punktet (240 moh.) mellom toppene sør for Fjelnesdalsvatnet. Her ble det en rask flåttsjekk. Vi hadde nemlig erfaring med at skogen på disse kanter har store bestander av disse små- djevlene. Ganske riktig – også denne gangen måtte noen flått knipses av før vi fortsatte. At det er så mye flått, henger sammen med at en av landets største hjortebestander også holder til i dette området. Fra salen viste det seg at det også var en sti, som ikke sto på kartet, som gikk i retning av Storøra, dagens første turmål. Vi fulgte denne opp forbi høyspentlinja i retning av Runden på høyde 609 moh., som vi passerte på sørsiden. Stien videre var delvis svært utydelig, men litt varding her og der gjorde det mulig å følge den. Stort sett er turen opp til Storøra lettgått, selv om det er litt bratt på slutten. På den 905 meter høye toppen var det stor varde med to kasser hvor Tustna idrettslag har sørget for bøker. Toppen bød også på glimrende utsikt mot storhavet, Smøla og neste turmål, Innerbergsalen. Det gikk tydelig frem av vardebøkene at denne toppturen er populær også vinterstid, men da blir den betydelig lengre siden veien ut til utgangspunktet ikke blir brøytet.
TIL DET HØYESTE PUNKTET PÅ STABBLANDET
Vi fulgte samme vei ned fra Storøra som vi hadde kommet opp, og fra Fjellnesdalen tok vi fatt på en ny oppoverbakke. Denne var atskillig brattere, og det var lett å forstå at dette ikke er normalruta. Den starter for øvrig fra en liten parkeringsplass ved den dårlige veien 1,3 km (nøyaktig) etter Innerberg. Gå 30 m videre fra parkeringsplassen, og du ser et utydelig skilt med Innerbergsalen på venstre side. Her starter en gjengrodd sti som går opp gjennom skogen. Vi kom i kontakt med en kar fra Tustna Idrettslag som vil prøve å få til en dugnad med merking. Om det er blitt gjort vet vi ikke, men Stabben fortjener en ordentlig sti. Vi valgte imidlertid å besøke både Storøra og Innerbergsalen på samme tur, og da var det enklest å prøve den bratte fjellsiden. Dette er en av få muligheter til å unngå skog, buskas og flått! På avstand kan nok fjellsiden se ut til å være i bratteste laget, men slik det ofte er, viser det seg at problemene blir mindre når man begynner å klyve opp fjellsiden. Vi fulgte gresspartiene opp til en større renne som ender på hovedryggen, og det gikk greit. Underveis opp gjennom renna passerte vi både noen sva og bløte partier. Fra renna fortsatte vi videre opp sørøstryggen med det store hvelvet under oss. I øvre del måtte vi over en snøflanke før vi nådde Innerbergsalens topp. Den kalles Stabben 908. Toppunktet bød på en imponerende varde med en liten trekasse og bok. Varden er bygget slik at den innbyr til en lang hvil mens øynene kan løpe fra hav til fjell. Særlig var utsikten storslagen mot nabotoppene Skarven og Storøra. Fra toppen betraktet vi også den flotte traversen som går nordover til Nonsknubben på 796 moh. Nord for denne ligger en annen topp som også heter Stabben, på 827 moh. Det kunne vært fristende å fortsette dit, men tiden hadde løpt fra oss. Vi returnerte derfor samme vei og trasket over jordet ned til Fjelnesdalen. Vel nede ved bilen måtte vi ta oss god tid til en skikkelig flåttsjekk. Med tanke på topper ved kysten har vi vært på Europris og kjøpt billige briller nettopp for bedre å kunne se disse smådjevlene. Så sto vi der kliss nakne i veigrøfta med store, forstørrede øyne og nistirret på hverandre. Bra det ikke kom noen forbi. En rask opptelling viste at antallet små, ekle, blodsugende kryp var større enn vi hadde forventet.
(Fra boka Norges beste toppturer).