Lille Russetinden - Balsfjord (02.08.2020)  5

Ascents Lille Russetinden (1,527m) 02.08.2020

Norges største pf-topper
2.8.2020

I Skogveien starter rundturen mellom Kjusakdalen-Russedalen-E6. Ganske avsidesliggende og ingen horder med folk i dette området. Det var god sti første 2 km til en grillplass. Litt senere passerte vi en åpen hytte nær Laksvatnet. Kom innpå et rødmerket tråkk i tett skogsterreng. I det største myrområdet lå det 100 meter med utlagte plank. Etter Havellvatnet ble terrenget gradvis bedre. Etter drøye 7 km var det en lettelse å være på snaufjellet. Krysset Kjusakdalselva som i dag hadde normal vannføring. Deretter en solid motbakke (1100 hm) opp nordryggen til Russetinden (1527). Gode gresspartier nederst og steinur øverst. Etter en velfortjent matpause ble utsikten stadig bedre. På returen fulgte vi nøye med, da det var fort gjort å miste de røde merkene.

LILLE RUSSETINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Ikke den store opplevelsen i Kjusakdalen
Bregneskog de lux
Godt med litt avkjøling
Havellvatnet og Lille Russetinden
Kjusakdalselva
Paal Andre på Lille Russetinden
Dalsfjellet
Å se insekter gir stadig nye overraskelser