Militært område - Mårtinden & Breitinden (01.08.2020)  6

Store Mårtinden (1,326m) 01.08.2020

Norges største pf-topper
1.8.2020

I august for et år siden besteg vi Blåtindan med tillatelse fra en grei trøndersk måloffiser. I dag var det bonden på Mellamoen som sa at bommen er åpen fra 1.aug i en kortere periode. Dette pga bærplukking. // Det ble en fin start uten skog opp fjellsiden til Mårfjelet (1326). Nederst var det kortvokst gressteppe og øverst løse steinmasser. Bonden nevnte Prestekragen som er en bratt og tydelig berg-skrent rundt topp-platået. Paal Andre valgte sin renne og jeg en enklere variant. Fra toppvarden fikk vi øye på en rødmerket rute som gikk ned mot vest. Tilbake ved utgangspunktet fortsatte vi med bilen ca 4 km til Mårfjellskaret. Herfra ble det en fin oppgang fra sørvest til Breidfjellet (1301). Turen opp var unnagjort på 1 time og ganske kurant. Totalt sett ble det en flott dag i Blåtindan militære områd. Veiens lengde, tidsforbruk og høydemeter mellom p-plassene er trukket i fra.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.

Store Mårtinden

Breitinden

Bratt men grei oppgang
Militært område
Øvre Skardselvvatnet
Blåtindan

Missing title

Written by uglefisk 04.08.2020 08:59

Ingen multer å se i dag. Observerte noen granatrester bak Breifjellet

Far og sønn

Written by Togra 04.08.2020 01:53

Er det noen mulighet for at jeg kan få være med en gang. Ingen tusentopper. Men jeg vil på molteplukking��