Jeartneoaivi - Nordreisa (30.07.2020)  5

Start point Guolasjavri (750m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Jeartneoaivi (925m) 30.07.2020

Troms
30.7.2020

Øverst i Kåfjorddalen er et av Nord-Europas dypeste juv. Gorsifossen har et fritt fall på 153 meter ned i dypet. Og fra Gorsabrua kan de tøffeste foreta et spektakulært strikkhopp i sommersesongen. // Heldigvis var planen en flat dagstur uten et luftig svev for min del. Ved siste hytte nede i dalen traff jeg en hyggelig kar. Han overlot privat-sykkelen til meg uten å ta betalt. Det var 20 km å kjøre på elendig grusvei til Guolasjavri. Like dårlig var veistandaren i 2008 da vi besteg Halti og Raisduottarhaldi. Startet etter 4-hjulingsveien innover Biedjovaggi. Krysset Biedjojohkka og dreide inn dalen Coalbhevaggi. Det gikk over stokk og stein, krysset bekker og bløte myrpartier. Måtte av sykkelen flere ti-talls ganger. Etter 8 km fortsatte jeg til fots over Coalbhejohkka. Videre var det lett terreng til Jeartneoaivi (925). Toppen er det høyeste og vestligste punktet i nasjonalparken. I sør sees innsjøen Somajavri på grensen til Finland. I nord rager Beahcegealhaldi (1326) høyest. Totalt sett ble det en fin tur i optimalt vær. Samtlige myggstikk fikk jeg på returen.

REISA nasjonalpark ble opprettet i 1968. Dette er et tilnærmet urørt villmarksområde, med grense til Finnland. Reisaelva, en av Norges beste lakseelver renner nordvestover gjennom nasjonalparken på vei til kysten. Elvedalen preges av flere sideelver som renner ned i hovedelva i form av fossefall, som Mollisfossen med et totalt vannfall på 269 m.

Vippset en 100-lapp
Biedjojohkka

Flott landskap

Written by otto 31.07.2020 17:55

Etter hva jeg kan se mangler du kommunetoppen Raisduottarhaldi. Husk å ha gode sommerdekk, fyll termosen med kaffe, kjøp et par boller i Birtavarre og finn din favorittmusikk på CD. Da muligens glemmer du fjellveien....

Flott landskap,

Written by Stigun 31.07.2020 10:49

her skulle jeg gjerne vært! PS-Største tuen fjellsmelle jeg noensinne har sett!

Reisa

Written by otto 31.07.2020 07:50

Skulle nok hatt din sykkel ja. Faktisk er det en lang og fin gå-tur. Fordelen i dag var at jeg til tider syklet fra jagende mygg..