Storebjørn - Lom (27.05.2012)  6

Start point Krossbu (1,300m)
Characteristic Ski trip
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 27.05.2012
Storebjørn (2,222m) 27.05.2012
Veslebjørn (2,150m) 27.05.2012
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 27.05.2012

Norges største pf-topper
27.5.2012

PINSETUR TIL SMØRSTABBREEN
Med sin grasiøse form er Storebjørn et av de mest karakteristiske fjellene i Jotunheimen. Den 2222 meter høye tinden ligger i Lom kommune i Oppland fylke, sør for fjellet Veslebjørn og øst for breen Smørstabbreen. Toppturen på Storebjørn er en av de virkelig klassiske vårskiturene på Sognefjellet, og hvert år følger hundrevis av ivrige toppturister i fotsporene til førstebestigerne Carl Christian Hall og Mathias Soggemoen. De besteg Storebjørn 14. august 1884.
Vi oppdalingene kom kjørende på Sognefjellsveien fra Lom i strålende morgensol og visste at dette kom til å bli en deilig dag. Da vi parkerte i veikanten nedenfor Krossbu, var vi heller ikke alene! Det var bokstavelig talt horder av folk på vei til Storebjørn og andre 2000-meterstopper. Samme hvor vi snudde oss, var det smil og småpratende folk i bevegelse. Alle var på vei oppover. De fleste gikk på randoneeutstyr. Det er tungt, så vi dundret forbi den ene etter den andre gruppen på våre lette fjellski. Vi fulgte ruta under Store Smørstabbtinden og over Leirbrean. Det er ganske langdrygt over breen, men der oppe tok vi igjen en far og sønn (sju år) som hadde sovet i et av de mange teltene vi passerte nede ved veien. Den gutten vil nok ha besteget alle 2000-meterstoppene før fylte 18 år med den turgleden han viste. Kursen videre gikk mellom Sokse og Veslebjørn og nord gjennom Bjørnskardet. Etter hvert fikk vi den mektige Storebjørn i sikte. Den reiste seg som en enorm bauta. Kjempen hilste på oss med en iskald vind opp fra Leirdalen, men vi var forberedt og ski et til tørt og vindtett. Etter en liten sukkerpause var vi klare for eventyrlig utsikt. Først gikk vi på ski til oppunder Bjørnelabben (2135), så satte vi skiene i bratta og gikk etter godt tråkket sti helt til topps. Vi var så heldige å ha fjelltoppen og den storslagne utsikten alene i ti minutter. Da kunne øynene nyte alt i ro og stillhet, bortsett fra lyden av vinden. I alle retninger kunne vi se små prikker som beveget seg opp og ned av topper og over breer. Rett under toppen var vi vitne til at en kar på vei nedover falt kast i kast. Resultatet ble at det ene skien løsnet og føk videre i stor fart utfor stupet over Bjørnbrean og forsvant i en eller annen dyp sprekk. Surt, men det var jo bare en ski! Det blir noe å finne for geologene om tusen år. Unggutten var veldig skuffet, men hadde ingen problemer med å kjøre tilbake til bilen på én ski. Vi sto imponert og så på. På tilbaketuren var vi innom Bjørnelabben, Veslebjørn Sørøst og Veslebjørn (2150). Da vi igjen sto på Bjørnskardet, så vi folk på vei opp og ned til samtlige av toppene som omkranser Leirbrean. Tilbaketuren gikk som en drøm, og vi kom frem våte og sultne, men mette av inntrykk etter en dag alle bør unne seg. Denne turen krøp helt inn i hjerteroten.
(Fra boka Norges beste toppturer).