Øytopper - Røst (08.06.2009)  6

Storfjellet Røst (259m) 08.06.2009

Kommunetopper
8.6.2009

Vi samlet troppene i Bodø og dro til Røst med Widerøes morgenavgang. På Røstlandet tok vi taxi til Havly og Bryggehotellet. Her leide vi en 17 fots åpen båt med 30 hk motor. I det blikkstille og fine sommerværet ble det en minnerik tur til det som var av øytopper langt til havs.

Med Paal ved roret la vi kursen sørover til bukta på nordsiden av Vedøya. Startet bratt opp fra nord til Nonstuva (202 og 207). Returnerte over Hertna og gikk småbratt ned til fjæra. Vi ventet ved sjøkanten mens jr hentet båten.

Fortsatte til brygga og hytta sør for øya. Vi gikk bratt opp gressryggen vest for Austerdalen. Passerte dype groper over Lundefuglens reirplasser. Kurant videre til varden på Storfjellet (259). Signerte i boka og returnerte ned øst for Austerdalen.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

Båtturen gikk sørover forbi nykene til bukta sørvest for idylliske Skomvær fyr (30). Her trengs det vedlikehold av både fyr og bygninger. Vi inntok dagens lunsjpause med en slurk Balder.

Etter Skomvær satte vi kursen mot Hernyken (97). Juni er riktig tidspunkt for å oppleve fuglelivet. Store mengder med sjøfugl og et yrende liv i fuglefjellene. Lundefuglen hekker i alle lier og var spesielt tallrik på Hærnyken der det også var en forskningshytte med Lundefuglen som fokus.

Neste stopp på reisen ble Trenyken. Også her gikk vi land på østsiden og gikk bratt opp gressryggen til Steigen (143). Verd å få med seg er grotten "Helvete" nord på øya. Vi gikk innerst i grotta, hvor flere hadde risset navnet sitt på fjellveggen.
Siste stopp ble Ellevsnyken (92) som ligger sør for Storfjellet. Her så vi fugleartene ærfugl, alke, toppskarv og Lundefugl. Det var ellers mye havørn i området. Tilbake på Røst Bryggehotell ble det helaften med middag og hyggelig selskap med Idun, Hallstein og Frode.

Neste dag våknet vi til det samme fine været. Gikk ombord og satte kursen mot Stavøya. Fant en passasje mellom holmer og skjær på nordsiden av øya. Innerst i Stavøyhavna kunne vi se grunnmurene etter det gamle handelsstedet som ble nedlagt i 1930. Hit kom folk roende fra øyene for å handle. Senere ble alt flyttet til Røst. Vi fant et greit sted å gå i land nær oppgangen fra øst. Den vestligste av de to toppene er høyest på Stavøya (140). På den tre meter lavere østtoppen fant vi to ørnereir.

Tilbake på Røst lånte vi sykler og dro til høyeste punkt på den paddeflate øya. Ved Feskarhjembakken målt vi Ånjhammarn til 11 meter. Var også innom ruinene fra gamle Røst kirke. Dette ble to fantastiske dager ytterst i havgapet med eksotisk utsikt fra samtlige topper. // Turfølge - Inger Lise, Johan og Paal Andre.

Vedøya

Trenyken

Helvets-grotta

Ellevsnyken

En Teiste koser seg i sola