Ustetind - Hol (31.03.2012)

Start point Demningen ved Ustaoset (980m)
Characteristic Ski trip
Ascents Ustetind (1,376m) 31.03.2012

Buskerud
31.3.2012

Ustetind ble første gang brukt som trigonometrisk punkt av Nicolai Storm Wergeland i 1845. Det skjedde i forbindelse med den første oppmålingen av Jotunheimen. Det er høyst sannsynlig at han bygget en varde på Ustetind den gang. I en rapport fra 1897 blir det skrevet at 1. ordens varde med jernbolt i sentrum ble oppsatt på Ustetind. I følge vardebygger Maurits Følsvik var han med og bygget 1. ordens varden på Ustetind sensommeren 1899.

BUSKERUD = 18 stk 1.ordens trig-punkter.

TUR
Kjørte fra Geilo til Ustaoset i strålende påskevær. Svingte av mot demningen og parkerte ved Usteåne. Benyttet preparerte skiløyper på andre siden av elva. Løypene gikk øst for Storhovda (1258) retning Tuva turisthytte. Vi forlot skisporet og fulgte merket rute opp til Ustetinden (1376). Fin utsikt mot Hallingskarvet i nordvest. Kaffen ble inntatt i hytteveggen nedenfor toppen.