Et lite punktum i Radøy (19.07.2019)

Start point Ystebø (44m)
Characteristic Trip by foot
Visits of other PBEs Radøy basis sør (47m) 19.07.2019

Vernede varder og objekter
19.7.2019

1.Fra Knarvik kjørte jeg fv.565 til veikrysset Sletta/Valdersnes. Parkerte på et jorde i enden av grusveien. Stein-støtta på Radøy Basis sør (47) står plassert litt bortgjemt i krattet. Med sag og greinsaks ble det klippet og ryddet. Så får vi håpe grunneieren fikser resten.

2.Deretter fortsatte jeg nordover til Straume. Svingte inn Straumsvegen og parkerte litt forbi fjøset. På andre siden av gjerdet går en traktorvei retning åsryggen. Støtta på Radøy Basis nord (54) står fint plassert på et åpent høydedrag.

VERNEDE VARDER (51 stk) = komplett.

Fakta om oppmåling
33 representative varder fordelt over det meste av landet
4 basiser (Vadsø, Rinnleiret, Ekeberg og Tisleia)
2 nullmeridianer som har vært brukt i Norge (Oslo og Kongsvinger)
1 meridian-hjelpepunkt (Lindøya i Oslo)
1 meridianstøtte (Hammerfest)
1 vanntandsmåler (Tregde)
2 bygninger (NGO-bygget i Oslo og vasstandsmålaren i Tregde)
2 obelisker (utgangspunkt for høydesystem, i Oslo og Tregde)
1 observatorium (Oslo)

Vernede varder

Written by otto 20.07.2019 16:47

Takk for det Knut S. . Geografisk sett stor spredning, som betyr mange km i bil.. Tror det er ganske tilfeldig at nettopp disse vardene har fått vene-status. Antallet kunne sikkert vært mangedoblet. Uanset får jeg gi meg i kast med en flott liste du er fadder av...

Vernede varder atter komplett!

Written by knutsverre 20.07.2019 14:24

Gratulerer Otto! Det tok ikke lange stunden før du hadde vært innom alle de nye objektene vi la inn i vår! Imponerende aksjonsradius! Flott at du fikk på plass topp-platen på Tisleia og fikk ryddet opp rundt Radøy Basis sør også! Du setter virkelig spor etter deg på dine turer rundt i landet!