Gurbbes - Karasjok (31.03.2019)

Start point Angeli (210m)
Characteristic Ski trip
Ascents Gurbbeš (588m) 31.03.2019

Finnmark
31.3.2019

Hotellet i Karasjok satte meg i kontakt med kjentmannen Ole G. Balto. Han anbefalte å kjøre til tollstasjonen på Karigasniemi. Deretter langs riksgrensen til Angeli (64 km). Her traff jeg noen finske samer, som ikke var særlig språkkyndige. Etter en titt på kartet pekte og forklarte karene så godt de kunne. Etterhvert ringte de opp en fyr som kunne litt engelsk. Han sa det var viktig å komme innpå riktig scooterspor på andre siden av elven. De stusset litt over at jeg hadde tenkt meg til Gurbbes på ski.. En av samene sa seg villig til å kjøre til den første (15 km) av de tre gjeter-hyttene. Jeg takket og betalte noen kroner til den hjelpsomme gubben. Pga gråvær og flatt lys miste vi stadig scootersporet. Utenfor løypa var det bunnløs snø og vanskelig å komme opp igjen. Ved hytte nr.2 (19 km) tilbød samen å sette meg av ved hytte nr.3 (25 km). Kunne ikke si nei til dette. Været bedret seg noe som lovet godt for resten av turen. Samen ventet ved hytta, mens det ble skitur videre mot toppen. Det var nesten litt "uvant" bratt de neste 200 høydemetrene. Stor stas i det jeg ankom Gurbbes (589). Utsikten var endeløs i dette paddeflate landskapet. På returen hadde reinsdyra okkupert scootersporet så det ble mange småstopp. I scooterløypa hadde nok skiføret blitt vanskelig med en blanding av reinsdyrmøkk og Blå Swix. Tilbake i Angeli ble lønna til Arvi doblet, som takk for hjelpen.

ØVRE ANARJOHKKA nasjonalpark ble opprettet i 1975. Området byr på alt man forventer av indre Finnmark, vidstrakte vidder, endeløse myrer samt bjørke- og furuskog. Her finnes ingen åpne hytter eller koier og ingen merka stier. Den som oppsøker området er gjerne den turvante som selv finner veien og sørger for natterasten.

Avgang Angeli i Finland
Reinsdyr i alle retninger

Spennende turer

Written by heisim 02.04.2019 14:28

Strålende vær, hjelpsomme folk og flotte rein.... ikke rart du stortrives på tur.

Og sola skinner ser jeg

Written by Togra 02.04.2019 08:08

Jeg kjenner ingen som er så heldig med været som deg. Gøy å se på turene i Finnmark fra meg som er i sør.

Fin selskap!

Written by Skippy 01.04.2019 21:29

Jeg synes de reinsdyrene er ganske søte!

Sv: Fin selskap!

Written by otto 02.04.2019 07:42

Det finnes over 200.000 dyr på vidda..

Gurbbes

Written by otto 31.03.2019 22:44

Sommerturer i nasjonalparken er kronglete og hadde tatt evigheter. Og som du skriver "jaget av mygg" store som mikrofly.. Tare-turen blir nok fin.

Gratulerer med Gurbbeš

Written by TERJES 31.03.2019 22:34

Jeg trodde denne turen var på planleggingsstadiet for å gjennomføres til sommeren. Men det er kanskje bedre med djupsnø og tusen rein, enn millioner av blodsugende mygg på sommeren. Nå får du begynne å glede deg til turen til Iskoras med Tare.