Lulegeas Lavvoaivi - Kautokeino (28.03.2019)

Start point Aviz (369m)
Characteristic Drive
Ascents Davit (633m) 28.03.2019
Lulágeaš-Lávvoaivi (638m) 28.03.2019

Finnmark
28.3.2019

Lulageas-Lavvoaivi (638) ligger på listen over Fjell i Norge med høyest sekundærfaktor. Det betyr en lang og omfattende innfart til en isolert og avsidesliggende topp. Dermed tok jeg kontakt med Nils Peder Gaup som er bosatt på Avzi i Kautokeino. Hjemme hos familien var det sønnen Isak som fikk oppdraget med å geleide meg til toppen på scooter. Første etappe gikk til hyttene på Badasjohkka. Her traff vi to rein-gjetere som jobber 3 dager på og 3 dager av. Reinsflokken på flere tusen dyr samles før de i slutten av april forflyttes over vidda til sommerbeite på Arnøya i Skjervøy. Kanskje ikke så rart at utsøkt reinsdyrkjøtt koster noen kroner. Vi valgte å parkere den ene scooteren ved hytta og fortsatte til de to toppene Davit (633) og Lulageas (638). Utsikten er endeløs og vel så det. Tilbake i Badasjohkka sørget «mesterkokken» Isak for nydelig reinsdyrkjøtt og stekte poteter. Tidligere har både Kong Harald, Kronprins Haakon, Olav Thon og fyrste Albert vært på besøk her. Området er et eldorado for røyefiske og et ypperlig rypeterreng. Takk for topp service og en minnerik dag.

Badasjohkka
Isak på Lulegeas-Lavvoaivi
Lunsj
Enkelt, men godt..

Missing title

Written by heisim 02.04.2019 14:20

Imponert over alle kriker og kroker du finner til nye turer. Kule bilder.

Og hvor blir beste tur

Written by Togra 28.03.2019 23:10

Du er rå på å finne frem i Norges land. Mil etter mil er ingen hindring. Enten fjellet er over eller under 2000 m kommer du deg frem. Du finner « hjelpemannskaper» overalt hvor du ferdes. Feks Båtførere, snøscootere,klatrere, lokale kjentfolk. Hvor går ferden videre nå? Gleder meg til neste innlegg.

Gurbbes 589 - sek.faktorlisten

Written by knutsverre 28.03.2019 22:00

Gratulerer med to fantastiske turer i Finnmark, Otto! Du griper sjansen og får til det utrolige! Dagens topp var nr. 72 på listen med sek.faktor på 28 km. Iskaros 644 moh er nr 13 med sek.faktor på hele 65 km. Gurbbes 589 er etter ditt forslag tatt inn på listen. Den havner på 39 plass med sek faktor på 36.7 km i forhold til Iskoras.

Sv: Gurbbes 589 - sek.faktorli

Written by otto 29.03.2019 05:25

Ganske sær liste, men uansett nye og store opplevelser. Skal lure på hvem som har funnet på dette. Nøye målinger og studering av kart. Når det gjelder Iskoras blir det tur med Tare til sommeren. Fottur etter bilvei. Og Gurbbes teller dermed på to lister. Den er omfattende og ingen scooterkjøring i n.parken.

Missing title

Written by uglefisk 28.03.2019 18:44

ja takk og lov for scooter si :)

Sv:

Written by otto 28.03.2019 18:51

Nå kan jeg ruta og tar turen på nytt hvis noen slår følge på ski..

Avsides.

Written by BjørnF 28.03.2019 18:40

Du som er Solkonge er i riktig selskap der. En tur utenom det vanlige, men ikke noe dårligere for det.

Sv: Avsides.

Written by otto 28.03.2019 18:53

Har blinket meg ut deg Bjørn til å slå følge til Gurbbes på en sommerdag. Du kan jo dette med langturer.