Høyest i Rødøy (01.05.2009)  6

Start point Bergeng Gård (100m)
Characteristic Ski trip
Ascents Steintinden (1,533m) 01.05.2009

Kommunetopper
1.5.2009

OPP MOT SVARTISEN
For å finne frem til det høyeste punktet i hver av Norges kommuner har vi brukt utallige planleggings-timer, og særlig har studier av kart tatt en del tid. En av de toppene vi kikket mest på var Steintinden i Rødøy kommune i Nordland. Fjellet ligger sør på Svartisen, og vi vurderte først om dette var mulig om sommeren. Men etter å ha blitt tipset om digre bresprekker var det mest naturlig å bestige toppen med fjellski i april eller mai.
Vi startet derfor fra Mo i Rana 1. mai-helgen i 2009 og kjørte E6 nordover til Røssvoll. Derfra fulgte vi veien mot Meløyfjorden. Etter 28 kilometer tok vi av på avkjøringen til Marmorslottet og kjørte et par kilometer til gården Bergeng. Der tok vi på oss skiene, akslet sekkene og koblet på GPS-en. Den viste 12,4 kilometer i luftlinje til toppen, men det skulle vise seg å bli betydelig lengre i terrenget. Turfølget denne gangen var oss tre vanlige, Inger Lise, Johan Solberg og Otto. Først fulgte vi en ubrøytet vei til Fisktjønna og herfra sommersti-traseen videre til Glomdalsvatnet på ski. Underveis ble vi klar over at det også finnes en annen og bedre variant der samene kjører med snøscootere innover Glomdalen. Denne benyttet vi på vei tilbake. Like før Glomdalsvatnet gikk det heldigvis ei bru over elva. Herfra var det greit å gå etter scooterspor over Stordalsrasta og ned i Glomdalen. Nede i dalen var imidlertid kilometerne heller langdryge ettersom vi måtte opp og ned i noen bekkedaler. Vi krysset så Glomåga på bru, en drøy halv kilometer nedenfor den åpne hytta ved høyde 274. Underveis gjennom Glomdalen møtte vi en samefamilie med to småbarn på scootertur. De skulle se etter reinen som gikk på høydene nord for Melfjordbotn med sine nyfødte kalver. Inger Lise så med lengsel etter snøscooteren som for oppover bakken.
EN DRØM AV EN TUR
Den virkelig flotte strekningen på denne turen starter ved brua over Glåmåga. Enda flottere ble det ved overgangen til breen oppe ved vannet på 695 moh. Herfra er dette en drøm av en tur med flotte strekninger over to brepartier med en liten overgang imellom. Høyden på 1121 meter får man på venstre side. Inne på det andre breplatået krysset vi polarsirkelen, og vi markerte det med en Balder-skål. Den hadde forresten en dobbel hensikt – litt styrkedrikk måtte til for å komme opp de siste lårknusende 500 høydemeterne fordelt på bare 1 km strekning! Vi tok sikte på det laveste punktet øst for toppeggen på Steintinden og gikk over et uproblematisk punkt i overgangen mellom bre og fjell. Derfra var det bare å ta seg opp en luftig og flott egg mot det høyeste punktet. Heller ikke her fikk vi bruk for det bre- og sikringsutstyret vi hadde med oss, men ved hardt føre kan det være godt å ha stegjern lett tilgjengelig oppe på eggen. Etter en sju timers tur ble vi møtt av en mildt sagt vanvittig flott utsikt i alle retninger på toppunktet, som består av to små «horn», hvorav punktet mot nordøst er det høyeste. Fra det sørvestlige «hornet» åpenbarte det seg en flott utsikt mot den kvasse Svartisheia. Fra toppunktet var det panoramautsikt mot Snøtinden i Rana kommune (10,3 km i luftlinje). Her oppe var det ikke god plass til tre personer, men Inger Lise ba guttene se mot nord og satte seg bak på skiene til Johan mens hun høytidelig markerte beseiringen av toppen med verdens beste utsikt. Tilbaketuren gikk naturlig nok mye raskere. Flott føre i bakkene og i lettgåtte scooterspor gjorde at den gikk på under fire timer. Dette ble en fantastisk flott dag på Svartisens søndre del, som kalles Vestisen. Sola var på vei ned og badet toppen i varmt, rødt lys da vi møre og mette sto ved bilen.
(Fra boka Norges beste toppturer).

En skål på polarsirkelen
Luftig egg
En lykkelig gjeng på Steintinden
Svartisheia
Johan i godt driv

STED: Rødøy kommune i Nordland
HØYDE: 1534 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 620 m
UTGANGSPUNKT: Bergeng gård (90 moh.)