Høyest i Fauske & Sørfold (08.06.2008)  6

Start point Nord for Sulitjelma Fjellstue (700m)
Characteristic Ski trip
Ascents Sørvest for Lináisen (1,398m) 08.06.2008
Suliskongen (1,907m) 08.06.2008
Ålmåijokka (1,663m) 08.06.2008

Kommunetopper
8.6.2008

LANGTUREN TIL SULLISKONGEN OG ALMÅIJOKKA
Kvelden før ankom vi hotellet i Sulitjelma, som på samisk betyr Solens Øye. Tidlig neste morgen kjørte vi forbi Nye-Sulitjelma Turisthytte så langt veien var brøytet (620 moh). Skituren ble startet i flott vær nord for Tverrfjellet og Otervatnet. Gikk inn dalen mellom Stortoppen og Vagnatjåhkka. Måtte av med skiene og tråkket oss bratt opp brefallet til Sulitjelmabreen. Neste 3 km over breen foregikk i flatt og lett terreng. Betydelig tyngre ble det opp fjellsiden til Suliskongen (1908). Imponerende utsikt mot Dama, Knekten, Sluskhatten og Stortoppen. Etter drøyt 4 timer bevilget vi oss en topp-dram før neste langdryge etappe mot Ålmåijokka. Vi valgte en bratt og utsatt nedkjøring på bløt vårsnø ned til 1183 bunnen. Passerte 976 vannet og gikk vest for Svarthammeren og Sorjosjavri. Her fikk vi øye på en noen reinsdyr som krysset isen mellom Bajep og Vuolep. Dermed tok vi sjansen med Johan som førstemann over på andre siden. Herfra ble det en lang og tung oppstigning til Linaisen (1398). Lettere ble det over fortoppen til den gulmalte grensevarden på Ålmåijokka (1663 - trig). Glimrende skue mot Blåmannsisen i vest og Suliskongen i syd. Etter et kort opphold på toppen ble vi belønnet med fantastisk nedkjøring gjennom dalen til lille Sorjosjavri. Krysset isen og ankom Sorjoshytta (830) etter ca 12 timer. Pga dårlige værutsikter neste dag valgte vi å fortsette 2.5 time til bilen. Dette ble vår lengst og tyngste tur under prosjektet "kommunetopper". Med på turen Johan og Inger Lise. Vår kontaktmann på vær og føre (Einar Schiliås).

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

SULISKONGEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.