Nest høyest i Torsken (23.06.2008)

Start point Inneskaret (200m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kvænan vest (963m) 23.06.2008

Troms
23.6.2008

Kjørte via Kaperdalen mot Flakstadvåg. Ved Innerskaret sør for tunnelen fikk vi øye på et tråkk opp fjellsiden. Gikk sør for høyde 692 og fikk Kvænstammen på høyre hånd. Krysset steinura over to skar før pinakeltoppen. Mot slutten ble det forholdsvis grei klyving til Kvænan (963). En stor flat steinblokk lå på høyeste punkt. Ikke store plassen å boltre seg, men føltes trygt. Fin utsikt mot Oksen og Lomstind. Tilbake ved bilen traff vi en hyggelig sauebonde. Han inviterte oss ned til handelsbua i Flakstadvåg. Her det ble kaffe, wienerbrød og mange gode historier.

(3/8-2021 - ble Kvænan Øst målt 5 meter høyere av kartverket i 2019).

ÅNDERDALEN nasjonalpark ble opprettet i 1970. Navnet på parken er fra Ånderdalen som skjærer seg inn fra sørøst. Dette er et kontrastrikt og vakkert kystlandskap. Yttersiden preges av spisse tinder, kvasse egger og bratte fjellsider. Innersiden har avrundede former i et flatt og rolig landskap. Ånderdalen er lett tilgjengelig og har flere innfallsporter.