Høyest i Bardu (30.07.2009)  5

Start point Altevann (490m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Rohkunborri (1,660m) 30.07.2009
Rohkunborri sør (1,649m) 30.07.2009

Kommunetopper
30.7.2009

Kjørte fra Bardu innover Østerdalen til Altevantnet. Her var det en stor p-plass for båter, hengere og biler. På forhånd hadde vi vært i kontakt med villmarkstur.net og båtfører Lennart Kvernmo. Han var på plass dermed satte vi kursen på det 52 km lange Altevatnet. Hoppet i land ved strandkanten under høyden Gaiselahku. Startet i glissen bjørkeskog og opp sørøst-ryggen. Etterhvert lettere terreng til Rohkunborri sør (1649). Måtte litt ned før siste kneika opp til Rohkunborri (1659). Vidstrakt utsikt mot Njunis i nordøst og Kebnekaise-massivet i sør. Det ble en kjapp retur til strandkanten ved Altevatnet, kanskje litt for kjapt. Inger Lise falt i steinura og måtte innom legevakta på Setermoen, hvor det ble noen sting. Johan og Paal Andre var også med på turen.

ROHKUNBORRI er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

ROHKUNBORRI nasjonalpark ble opprettet i 2011. I vest ligger Sørdalen med det dramatiske juvet som er sprengt ut av smeltevann fra innsjøen Torneträsk under siste istid. På begge sider av kløfta rager høyfjell med isbreer over 1500 moh. Nede i dalen finnes det frodig, eldre bjørkeskog og stort mangfold av planter og fuglearter.