Høyest i Målselv (31.07.2009)

Start point Dividalen/Frihetsli (225m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Njunis (1,717m) 31.07.2009
Njunis Sørøst (1,637m) 31.07.2009

Kommunetopper
31.7.2009

Det ble 80 km å kjøre fra vår base på Bardufoss til Øvre Divifoss. Normalruta krysser Divielva med sine imponerende fosser og jettegryter. Vi valgte stien som gikk opp fjellsiden nord for den vesle toppen Nesen. Fortsatte over høyden sør for Dreggfjellet og passerte to vann (1089-1114) retning Nattfossdalen. Senere tok vi fatt på steinura opp til Njunis Sø (1637). Gikk ned i salen over Botnskardet før oppgangen til Njunis (1717). På toppen står en avansert radarstasjon som kan senkes ned i fjellet. Her har forsvaret virkelig tatt av med både kostnader og avansert teknologi. Denne sommeren var det stor aktivitet og vi møtte flere karer fra forskjellige kanter av landet. Det går en 9 kilometer lang tunnel fra gården Frihetsli til toppen. På returen observerte vi 3 kongeørner som hadde reinskalv på menyen. // Turfølge - Inger Lise, Johan, Paal Andre.

NJUNIS er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

ØVRE DIVIDAL nasjonalpark ble opprettet i 1971. I grenselandet mot Sverige lever et mangfold av planter og dyr i en av Nord-Norges mest varierte villmarker. Parken er et leveområde for både bjørn og jerv. Om våren flytter reindriftsutøvere inn i området. De følger reinsdyras naturlige trekk mot vest, til kalvingsområder i kjernen av parken.

Njunis
Høyest i Målselv
Anleggsvirksomhet på toppen
Lunsj
Radaren kan senkes i fjellet
Ørna har tatt en reinskalv