Høyest i Leikanger (18.08.2008)  6

Kommunetopper
18.8.2008

HØYT OVER FJÆRLANDSFJORDEN
Det er noe eget med topper som rager høyt over en fjord. Sjelden opplever du kontrastene i naturen sterkere enn når du starter nede i fjæra en sommerdag og klyver opp en stupbratt, skogskledd fjellside. Kanskje ender turen oppe på en steil topp som har breen som nabo og fjorden langt under seg. Under klyvingen fra fjære til fjell får du noen ganger med deg flere årstider på én gang. Etter hvert som du vinner høyde, klyver du deg tilbake fra sommeren til våren, og kanskje ender du opp i vinterlige forhold på toppen. En slik opplevelse kan du få om du tar turen opp til det høyeste punktet i Leikanger kommune i Sogn og Fjorodane. Ryssebotnrana heter toppen, og lengst nord i kommunen ligger den, på grensa mot Fjærland i Sogndal kommune, faktisk. De fleste som har toppen som mål, velger nok å starte fra Vatnasete ved Dalavatnet langs riksvei 5 mellom Sogndal og Fjærland. Derfra tar de seg opp Laugadalen. Et annet og lengre alternativ er å starte fra rv. 55 vest for Leikanger og så følge Grindsdalen nordover. Vi hadde imidlertid egen båt med oss på henger og kjørte gjennom tunnelen til Fjærland. Der kunne vi ha satt båten på vannet ikke langt fra Bremuseet, men valgte isteden å kjøre videre gjennom Bokbyen (der bør du stanse) og nesten ut til Jordal. Den vesle bygda ligger staselig til på vestsiden av Fjærlands orden. Vi sjøsatte båten vår ved Heimstaneset og krysset fjorden over til Lidal. Den langstrakte Fjærlandsorden ender i Sogne orden ved flotte Balestrand. Fjorden kan nok gå frisk nok, men da vi krysset, var det blikkstille. Det var greit å komme i land på Lidal, som er en idyllisk liten plass hvor det tidligere var flere gårder. Den veiløse tilværelsen ved Fjærlandsfjorden ble imidlertid for vanskelig etter hvert, og nå er gårdene fraflyttet. I dag brukes husene til fritidsboliger.
GAMMELT STØLSOMRÅDE
Fra Lidal går den trange og bratte Jensedalen østover. Vi fire, Otto, Inger Lise, Paal André Lund og Johan Solberg, tok oss opp dalen på god sti langs elva. Vi gikk forbi Tråna og støtte på flere gamle setertu er underveis. Et par kilometer lenger oppe kom vi til Breisete og inn i den åpnere og vennligere Breisetedalen, hvor det tidligere var stølsdrift. Fra Breisete gikk vi direkte opp ryggen mot Røyseteholten (1280 moh.). Det var ganske så bratt og ulendt til vi kom oss over tregrensa. I ettertid har vi fått tips om at det kan være enklere å vinne høydemeter ved Øvre Rommedal lenger inn i dalen. De som kommer fra Leikangerkanten, kan med fordel velge den ruta. Fra Røyseteholten fulgte vi ryggen i østlig retning med Kvanndalen under oss mot nord. Her var det overraskende lettgått terreng. Den siste biten opp til Ryssebotnrana foregikk på snø. Vi hadde med oss finværet helt til topps, og dermed fikk vi storslagen utsikt mot Fresvikbreen i sør, Hurrungane i øst og Jostedalsbreen i nord!. Vi la igjen en boks og notisbok i varden. Håper riktig mange kommer til å bruke toppboka, det er alltid trivelig å sitte ved varder og bla i slike bøker. Fra toppen var det forresten lett å se at Gunvordalsbreen nok har dekket hele toppområdet tidligere. Turen tilbake til båten langs den samme ruta som vi hadde kommet opp, ble atskillig lettere. Underveis kunne vi igjen glede oss over et fantastisk skue utover Fjærlandsfjorden. Paal André gjorde et karstykke ved å bade i kulpen nede ved Lidalsetra. Vi andre nøyde oss med å forevige øyeblikket med kameraet mens vi koste oss i den varme luften. Alle var enige om at dette var en av de beste kommunetoppene i fylket.
(Fra boka Norges beste toppturer).

SOGN & FJORDANE = 28 stk 1.ordens trig-punkter.

Klar til avgang

UTGANGSPUNKT: Båt fra Jordal til Lidal
LENGDE: 14 km tur–retur
TID: 8 timer tur–retur
STIGNING: 1604 høydemeter SOGN & FJORDANE = 28 stk 1.ordens trig-punkter.