Høyest i Seljord (10.11.2007)

Start point Sandsetvatn (980m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Brattefjell (1,540m) 10.11.2007

Kommunetopper
10.11.2007

SELJORDS STORTOPP
Brattefjell ligger i Seljord kommune i Telemark. Det rager 1540 meter over havet, og er det 13ende. høyeste fjellet i fylket med primærfaktor på minst 100 meter. Brattefjell er imidlertid det høyeste punktet i Seljord og et populært turmål, spesielt om vinteren. I tillegg er det et vakkert fjell, og turen dit var en fin opplevelse vi husker tilbake på med glede.
Vi besøkte Seljord en fin dag i november med nysnøen liggende over alle fjelltopper. Turen gikk først langs Seljordsvannet, hvor ryktene forteller at det holder til en sjøorm. I Seljord sentrum var det ingen spor etter landbruksmessa Dyrsku’n, som har bestått siden 1866. Den arrangeres i september og lokker til seg atskillige titusener besøkende.
Videre gikk vår rute via historiske Nutheim hotell i Flatdal, og inn Åmotsdalen. Derfra svingte vi opp Sudbødalen. Der fulgte vi skilting mot Øygarden og kjørte knappe fem kilometer frem til bommen. Oppi lia lå et lite småbruk, og en lang, hengslete fyr med hvitt skjegg og lua godt trukket ned over ørene ruslet rundt en innhegning med hester. Som vanlig i slike tilfeller når vi møtte menn, sendte Otto Inger Lise ut for å spørre om det var mulig å låne nøkkel til bommen (vi bytter når vi møter damer). Olav Skuldalen var en hyggelig fyr og utrolig godt kjent i fjellene her. Vi fortalte hvilket ærend vi var ute i, og saken ble løst uten bruk av kvinnelist. Han lånte oss nøkkel til bommen og sparte oss for mye tid. Deretter kjørte vi på en bratt og smal bomvei med grus, stein og en del nysnø. Fra skiltet som viser vei mot Bjålsbu/Skarbu, er det ca. 5 km opp til Sandsetdammen, som ligger i skoggrensa nesten 1000 moh. Dette er for øvrig en fin sykkeltur! Vi parkerte ved sørenden av Sandsetvatnet på 980 moh. og var fornøyd med å kunne kjøre helt inn til vannet så sent på året.
NYDELIG HØSTTUR
Været var nydelig med kald, klar luft som bestandig har en egen lukt. På grunn av det første «melisdrysset» var det lett å se den ellers utydelige stien som starter fra enden av parkeringsplassen og går i retning Brattefjell. Vi fulgte den over Storevier-myra sør for Hellebu. Myra var frosset og dermed lettgått. Videre fortsatte vi over Grøtvassdalen langs den islagte bekken. Den krysset vi på ei bru som ikke sto på kartet, og tok oss opp til den lille jaktbua ved foten av Brattefjell. Herfra fulgte vi ei naturlig renne oppover lia. Den hadde vi valgt oss ut allerede da vi satt i bilen, og det viste seg at rutevalget holdt mål også på nært hold. Etter hvert ble det imidlertid tyngre å gå i all nysnøen som var kommet de siste dagene, og dessuten økte vinden på etter som vi la bak oss høydemeterne. Utsikten fra toppen av Brattefjell var imidlertid så god at den var verdt slitet. Særlig synet av Gaustatoppen var flott. Lav temperatur og stri vind gjorde likevel at det bare ble en kort pause, og Inger Lise hadde en iskald markering i vinden. Reinsdyr så vi ikke, selv om området er kjent for å ha en lokal reinsdyrflokk, bare en tårnfalk og en flokk feite, fine ryper som så langt hadde unnsluppet jegerne. Tilbaketuren ned til jaktbua gikk betydelig lettere og tok ikke mange minuttene. Her traff vi et par jegere på jakt etter ryper, men vi sendte dem i en helt annen retning. I den lave novembersola ble det både mat og kaffe i le av vinden mens vi flirfulle kunne se jegerne baske seg gjennom nysnø, kjerr og kratt langt vekk fra rypene våre.
(Fra boka Norges beste toppturer).