Høyest i Odda & Vinje (10.05.2008)  6

Start point Ståvatn-E134 (982m)
Characteristic Ski trip
Ascents Nupsegga (1,674m) 10.05.2008
Sandfloegga (1,721m) 10.05.2008

Kommunetopper
10.5.2008

Våknet til blå himmel og helt vindstille på Haukeliseter. Det ble en fin start på godt skiføre til Mannevasstjønni. Etterhvert dreide vi i en bue med oppgang fra vest. Brukte 2 timer til Nupsegga (1673). Fortsatte over Store Nupsfonn og gikk opp fra Trolldalane i kupert terreng. Fulgte ryggen nordvest for Sandflotjørna og videre til Sandfloegga (1721). Etter 5 timer bevilget vi oss en solid matpause. Flott utsikt mot Folgefonna i vest og Hårteigen i nord. Skled forsiktig ned ryggen øst for Sandfloegga. Videre via Holmasjøen og Mannevatn før nedkjøringen til Haukeli.

HARDANGERVIDDA nasjonalpark ble opprettet i 1981. Hardangervidda er Europas største høyfjellsplatå på 8600 km2. En viktig intensjon med nasjonalparken var å sikre områdene for villreinstammen som er Europas største. Hardangervidda kjent for sine mange ørretvann og vassdrag med et rikt fiske. Det finnes et stort antall tur-stier og flere turisthytter i området.

HORDALAND = 15 stk 1.ordens trig-punkter. -- TELEMARK = 14 stk 1.ordens trig-punkter.