Høyest i Kvinnherad (10.06.2007)  5

Start point Bondhusdalen (130m)
Characteristic Ski trip
Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 10.06.2007
Fonnanuten (1,454m) 10.06.2007
Visits of other PBEs Breidablikk (1,322m) 10.06.2007
Fonnabu (1,450m) 10.06.2007

Kommunetopper
10.6.2007

Vil du bestige høyeste punkt i Kvinnherad og Etne, må du opp på to av toppunktene på Folgefonna. Breen, eller rettere sagt breene, ligger på Folgefonnhalvøya i Hardanger og dekker deler av Jondal, Ullensvang, Odda, Etne og Kvinnherad kommuner i Hordaland fylke. Folgefonna er en av de sørligste breene i Norge. Den hadde i 2006 et samlet areal på 207 kvadratkilometer, men er altså tredelt med Nordre Folgefonna (26 km2), Midtre Folgefonna (11 km2) og Søndre Folgefonna (167 km2). Breen har flere utløpere ned mot omliggende dalfører. De mest kjente er Bondhusbreen, Buerbreen og Blomstølskards- breen. Folgefonna nasjonalpark ble opprettet i 2005 og dekker et område på 720 km2. Den tradisjonelle måten å komme seg opp på Søndre Folgefonnas brevidder på er å følge «Keiserstien» fra Bondhusdalen. Vi kom dit fra Odda gjennom Folgefonntunnelen til Sunndal innerst i Maurangs orden. Deretter fulgte vi skiltingen mot Fonnabu til en godt tilrettelagt parkeringsplass før vi tok beina fatt innover Bondhusdalen på grusvei. Ganske snart kom vi inn på den historiske stien for hester og folk som skulle til Odda over breen i gamle dager. «Keiserstien» går bratt opp gjennom skogen med sine 18 svinger til Gardshammar og Botnavatnet på ca. 800 moh. Den steinsatte stien slynger seg oppover ryggen til Breidablikk, og vi kunne nesten se for oss folk og hester der de sleit seg opp ellet for mange, mange år siden. Bondhusbreen ligger skjult bak en rygg under oppstignin- gen, så vil man se den på nært hold, bør man ta avstik- keren opp til vannet før man starter oppstigningen. Stien følges videre opp i Gjenfedleskaret i store slyng. Ved brekanten kommer man til et vann. Herfra er det utsyn mot Bergen Turlags gamle hytte Breidablikk, bygget i 1890, som nå er restaurert. Vi var ikke innom der, men fulgte den merkede ruta opp ryggen på Fonnanuten i sørlig retning med Breidablikkbreen under oss. Ganske snart kom vi frem til Bergen Turlags andre hytte i området, Fonnabu, som ligger med sine små hus i kanten av breen. Dette er en selvbetjeningshytte med 27 senger. Det arrangeres årlige brekurs på Fonnabu. På hytta traff vi tilsynsmannen Geir Eidsvik, som tilfeldigvis var her denne dagen. Dermed var vi så heldige å få låne ski og støvler av ham for å nå dagens mål på breen. Det var mye lettere å krysse breen på ski enn til fots, og fra Fonnabu og opp til 1662 moh. brukte vi ca. en time. Da var vi på toppunktet på breen og kommunetoppen i Kvinnherad. Derfra så vi store deler av Hardangervidda med Hårteigen og Hardangerjøkulen. I vest så vi mange kyst ell, ja, helt ut til Marsteinen fyr skulle vi visstnok kunne se, uten at vi gjorde det. Turen tilbake til Fonnabu i strålende sol og sommervarme gikk enda raskere. Fint og greit gikk også tilbaketuren ned i dalen.
(Fra boka Norges beste toppturer).

FOLGEFONNA er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.