Høyest i Røyrvik (30.05.2009)  5

Start point Rødekorsbua på Klimpfjell (700m)
Characteristic Ski trip
Ascents Jetnamsklumpen (1,512m) 30.05.2009

Kommunetopper - Fylkestopper
30.5.2009

TOPPTUR I BØRGEFJELL
Børgefjell er en av våre siste villmarker, og her er det nesten ingen tilrettelegging i form av merkede ruter eller turisthytter. De få enkle hyttene som er i området, er utelukkende beregnet for oppsynsmenn og reingjetere. Noen få klopper vil man finne, men det er alt. Villmarkspreget gjorde da også at Børgefjell i 1971 ble en av våre første nasjonalparker. Vi hadde lenge planlagt en tur til denne kanten av landet, og i pinsen 2009 lå forholdene til rette for en topptur på ski til den utvalgte toppen. De fleste som er ute i det ærendet i Børgefjell, har nok Kvigtind som mål ettersom det er det høyeste punktet i nasjonalparken. Sammen med Paal André Lund hadde vi imidlertid valgt oss ut Jetnamsklumpen som mål. Det var naturlig for oss som jaktet på kommunetopper, for fjellet ligger på kommune og fylkesgrensa mellom Røyrvik i Nord-Trøndelag og Hattfjelldal i Nordland og er det høyeste punktet i Røyrvik kommune. I tillegg er toppen på 1513 moh. det høyeste punktet i Nord-Trøndelag fylke. For å få den korteste veien til toppen valgte vi å dra fra Røyrvik. Vi overnattet derfor på Børgefjell gjestegård og fortsatte neste morgen over til Blåsjøen i Sverige og videre på fjellveien til Klimpfjell. Vi parkerte ved Røde Korshytta og bommen (787 moh.). Herfra kan toppen av Jetnamsklumpen ses i det fjerne, men det gjorde ikke vi, for selv om det var meldt bra vær, hang tåka lavt. På tross av tåka gikk vi likevel innover på nordsiden av elva til det lange Jetnamsvatnet (850 moh.). Etter ca. seks kilometer, like før vi kom til vannet, passerte vi riksgrensa til Norge. Vel tilbake i gamlelandet fortsatte vi på ski langs Jetnamsvatnet, som ennå var islagt, men etter en drøy kilometer la vi kursen på skrå oppover en snørenne til et lite vann som ligger på 1193 moh. Da vi passerte vannet, bedret været seg og vi fikk øye på dagens mål. Vi gikk så på sørsiden av Jetnamsfjellet opp til ca. 1300 moh. der den bratte østryggen av Jetnamsklumpen starter. Vi satte fra oss skiene og kløv oppover på bløt snø. Snøen ble etter hvert hardere, og de siste bratte høydemeterne opp til toppryggen måtte vi sparke hull til føttene. Vi fulgte så ryggen lett opp mot varden på Jetnamsklumpen. Sterk vind og noen tåkedotter kom og gikk. Etter en halvtimes rast på toppen kom godværet seilende mot oss, noen timer forsinket. Da fikk vi utsikt mot Kvigtinden på 1699 moh. i vest og mange andre fine topper. Tilbaketuren gikk lekende lett ned til vannet, i knallvær og med klister på skiene.
(Fra boka Norges beste toppturer).

TRØNDELAG = 50 stk 1.ordens trig-punkter. - NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

Vår i luften
Toppen kommer til syne
Siste tåkedotten i ferd med å forsvinne
Jetnamsklumpen er et trigonometrisk punkt av 1-orden
Uglefisk spesial

STED: Røyrvik kommune i Nord-Trøndelag og Hattfjelldal kommune i Nordland
HØYDE: 1513 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 677 m
UTGANGSPUNKT: Røde Kors-hytta
på 787 moh. (Klimpfjell i Sverige)
LENGDE: 26,5 km tur–retur
TID: 7 timer 30 min tur–retur
STIGNING: 1400 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 33W- 462060 7223321
KARTBLAD: 129 Børgefjell
Fjellveien pleier å åpne rundt 1. juni. For informasjon kontakt
Røyrvik kommune, tlf. 74 33 63 00, eller www.borgefjellgjestegard.no, tlf. 74 33 52 24