Høyest i Gamvik (15.07.2008)

Start point Moskevika (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Duolbagáisá (672m) 15.07.2008

Kommunetopper
15.7.2008

HØYEST I GAMVIK
En topp på 673 meter med navn Flattind høres ikke spesielt imponerende ut, men den høres straks flottere ut når vi bruker det samiske navnet – Duolbagaisa. Toppen er det høyeste punktet i Gamvik kommune og ligger på grensa mot Tana på en enorm odde mellom Langfjorden og Tana fjorden. Å besøke denne toppen til fots er en drøy tur. De ivrigste tar den derfor på ski fra Ifjord fjellet, men toppen blir nok mest besøkt av folk med eller uten scooterløyve. Vi ordnet oss med båtskyss og fikk derfor en ganske enkel tur til topps.
Vi, det vil si Otto, Inger Lise og hennes sønn Martin Innerdal Dalen, som også er fotograf, kom fra Lakselv og kjørte fv. 98 over det værutsatte og kolonnekjørte Ifjord fjellet og ned til Suossjohka. Der ventet Viggo Larsen og hans bror Reidar på oss med båten sin. Med den fraktet de oss over den ganske store fjorden Vestertana inn til Viggos lille rødmalte hytte i Soarveluokta eller Moskevika. Vestertana har blitt invadert av kongekrabbe til både glede og stor frustrasjon for folket. Avtalen var derfor at Viggo og Reidar skulle fiske krabbe mens vi tok turen oppom Duolbagaisa. Fra hytta gikk vi i nordlig retning opp gjennom glissen, lav og krokete bjørkeskog. Etter hvert passerte vi to vann, Skuvttejavrrit (226 moh.) og Niillasjavri (307 moh.). Sola varmet godt mens vi gikk det vi orket innover. Nå fikk vi oppleve finnmarksmyggens sultne og smertefulle angrep på svette, bleike kropper. De kom i flokker, store som fluesnappere og helt klare for årelating. Temperaturen steg både utenfor og inni hodet mens vi slo rundt oss med T-skjorter og økte farten enda mer for å nå høyde og et vinddrag som ville etterlate myggtorpedoene i ensomhet. Det ble litt bedre da vi kom lenger inn i dalen og tok oss over noen snøpartier under toppmassivet. Terrenget var stort sett lettgått, og hele området erpreget av mye småstein og mange forskjellige bergarter. Vi entret det enorme topp-platået med varden på Duolbagaisa godt synlig på lang avstand og fortsatte lett opp til topps (673 moh.). Utsikten derfra var vid, endeløs og best mot øst. Vi kunne blant annet se Hanglefjellet, som er høyest i Berlevåg kommune, og Stangenestind på 725 meter, som er det høyeste punktet i Tana kommune, begge hadde vi besteget tidligere. På toppen av Flattind var det en stor varde hvor vi la igjen boks og bok. Vi tror ikke boka blir utskrevet med det første, for dette er nok et lite besøkt fjell. Vi ble ikke så lenge på toppen siden vi så en kullsvart vegg med regn og en formidabel regnbue komme fra øst. Tilbaketuren gikk samme vei som vi var kommet opp, og vi småløp igjen mellom myggsvermene og regndråpene. Heldigvis hadde Viggo lånt oss nøkkel til hytta, og der kunne vi sitte beskyttet mot regn og mygg til brødrene Larsen hadde dratt sine garn og kom innom for å plukke oss opp. Før vi dro hadde vi en hyggelig stund i hytta da brødrene fortalte mange historier om hvordan folk slet under andre verdenskrig, blant annet om den gamle postruta over fjellet til Kunes. Jammen er vi født i den beste tiden!!
(Fra boka Norges beste toppturer).

Gikk i land ved hytta i Moskevika
Vi ble jaget av myggen innover vidda
Spesielt landskap
Duolbagaisa 672

STED: Gamvik kommune i Finnmark (grenser til Tana)
HØYDE: 673 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 400 m
UTGANGSPUNKT: Suossjohka
LENGDE: 17 km tur–retur Moskevika (båtturen ca. 8,5 km en vei)
TID: 4 timer tur–retur Moskevika
STIGNING: ca. 800 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Blå (med båt)
GPS-KOORDINATER: 35W 534225 7828721
KARTBLAD: 200 Ifjordfjellet
(Et annet utgangspunkt kan være med båt fra Indre Torhop, rundt Sommarneset og over fjorden til Stahpogieddi.)