Høyest i Sirdal & Valle (01.10.2008)

Start point Rosskreppfjorden N (930m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Urdalsknuten (1,433m) 01.10.2008

Kommunetopper - Fylkestoppper
1.10.2008

Fylkestoppen i Vest-Agder heter Urdalsknuten. Den er 1434 meter høy og ligger i nordenden av Rosskreppfjorden i Setesdalsheiene. Toppen ligger på grensa mellom Sirdal i Vest-Agder og Valle i Aust-Agder og er det høyeste punktet i begge disse store kommunene. For alle toppsamlere er derfor Urdalsknuten et ettertraktet mål. Dessverre er den også et mål som ligger langt unna nærmeste vei. Velger man å ta turen til fots, blir det en av de lengste turene til en kommune- og fylkestopp i Sør-Norge. Vi hadde lest og snakket mye om denne lange turen på forhånd. Urdalsknuten er det langt å gå til uansett retning. Kortest ville det være å gå fra Setesdal og via den selvbetjente hytta Bossbu, men dette krever vading over en større elv, som ofte har stor vannføring. Samme problem får man om man velger å gå på vestsiden av den store, regulerte Rosskrepp orden fra demningen og nordover til Svartenut selvbetjeningshytte og derfra til topps. Et klart alternativ er selvfølgelig å gå på ski, men vi hadde mest lyst til å nå toppen til fots, så vi funderte litt til. Løsningen ble å bruke båt. Vi dro derfor fra Oppdal med tilhenger og båt for å gå på topptur. Kjøreturen gikk til Setesdalen hvor vi tok av ved Brokke og fortsatte langs fv. 337 over fjellveien mot Sirdal. Her møtte vi Anneli Horgen Ørstad, som ville bli med på turen.
TOPPTUR MED BÅT
Oppe på fjellet parkerte vi ved den vestre demningen i Rosskrepp orden, hvor det var fint å sette ut båten. Det blåste litt utpå, men heldigvis ikke verre enn at den 5 hk store påhengsmotoren dyttet oss over det vel 11 km lange vannet i løpet av en times tid. Rosskreppfjorden er som nevnt regulert og en del av utbyggingen til Sira-Kvina Kraftselskap. Etter pålegg setter utbyggeren ut fisk hvert år. Dette gjør at det finnes godt med bekkerøye og ørret i vannet. Det var derfor fristende å prøve fisket når vi først var der, men det var 1. oktober og mørke skyer i horisonten gjorde at vi følte vi måtte prioritere toppen. Da vi var fremme i nordenden av Rosskreppfjorden, dro vi aluminiumsbåten vår lett på land der det kommer ut en bekk fra det lille vannet som ligger på 1057 moh. Vi kastet et blikk oppover lia, bestemte oss for ryggen vest for Urdalen og øst for Kringlefjellet og la i vei. Etter mye nedbør den siste tiden var det tungt opp den gresskledde ryggen til høyde 1328. Denne rundet vi på østsiden og trasket videre over berg og lettgått ur. Den fuktige tåka kom og gikk rundt oss, men i perioder kunne vi se endeløst småkupert terreng. Ikke engang rypa beveget seg ut av den lune ura. Etter hvert støtte vi på sesongens første nysnø, og det ble både glatt og vinterlig opp den siste stigningen til Urdalsknuten (1434). Der ble vi hilst velkommen av en stor og flott over 100 år gammel varde som markerer statusen som både fylkestopp og kommunetopp i to store nabokommuner. Dessverre var ikke været det beste, og de mørke skyene i horisonten så ut til å bli flere. På toppen ble det derfor bare et kort opphold og en Balderskål som varmet i magen før vi returnerte til båten. Der somlet vi ikke lenge, men hev oss i båten og la kursen rett sørover igjen. Økende vind ville snart komme til å rote opp sjøen. Heldigvis gikk det greit, og vi kunne til og med spise en sen lunsj i båten på turen tilbake til demningen, bilen og andre topper.
(Fra boka Norges beste toppturer).

AGDER = 16 stk 1.ordens trig-punkter.

Urdalsknuten er et trigonometrisk punkt av 1. orden.
Rosskreppfjorden
båtavgang

STED: Sirdal kommune i Vest-Agder og Valle kommune i Aust-Agder
HØYDE: 1434 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 510 m
UTGANGSPUNKT: Demningen ved Rosskreppfjorden
LENGDE: 8 km tur–retur fra vannkanten på Rosskreppfjorden. Båtturen 20 km lang og 2 timer tur–retur