Høyest i Bykle (29.09.2008)

Start point Strandstøyl (765m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 29.09.2008
Øst for Sæbyggjenuten (1,470m) 29.09.2008

Kommunetopper - Fylkestopper
29.9.2008

HØYEST I AUST AGDER
Sæbyggjenuten er 1507 meter høy, kanskje ikke så veldig imponerende, men nok til å gjøre den til det høyeste punktet i Aust-Agder. Toppen ligger på grensa mellom kommunene Bykle i Aust-Agder og Tokke i Telemark. Vi valgte å ta turen til topps fra telemarkssiden, og kjørte inn fra Dalen til Froland en vakker dag helt i slutten av september 2008. Fra Froland fortsatte vi videre på bomveien til Strandstøyl og parkeringsplassen ved vannet. Da sekker og støvler var på plass, fulgte vi stien på nordsiden av Starndstøylsdalsvatnet innover mot Svolhusdalen. Der passerte vi setrene med de fantasieggende navnene Eldhuset og Gullkistilen. En drøy kilometer etter sistnevnte forlot vi stien og la kursen langs nordsiden av et større myrområde. Det burde vi nok ha latt være, for vi havnet midt oppi et elgdrev. Runde gubber med gevær, rød caps, campingstol og høye stemmer kunne fortelle oss at vi var midt i drevet. Heldigvis tok de vår forstyrrelse pent og ropte at beste vei var opp Sæbyggjebrokka. Nå var det bare å legge i vei ut av området så myrvannet sprutet rundt leggene. Pulsen var ganske høy da vi kom over tregrensa og vi torde å se oss tilbake. Forslaget om å følge Sæbyggjebrokka viste seg å være godt, og vi kom oss greit opp fjellsiden etter et tråkk. Vel oppe forlot vi stien og gikk inn i skaret oppunder berghammeren og dreide i nordvestlig retning. Vi fortsatte så vest for høyde 1372 og kom inn i en dal på nordsiden av høyde 1470. På grunn av terrenget tok det en god stund før vi så toppen, først måtte vi forsere flere fjellrygger, og så måtte vi forbi noen små vann som ligger i dalen som ender ved foten av Sæbbyggjenuten. Den siste etappen opp til selve toppen gikk lett, og snart var vi ved varden. Den var for øvrig stusslig liten; de som har bygget den, har nok ikke brukt mye tid. Til gjengjeld var utsikten velvoksen. I godværet kunne vi blant annet se Gaustatoppen i det erne. Utsikten ble ikke verre av at det hadde kommet litt nysnø som lå på de høyeste toppene som et melisdryss. Etter de faste ritualene med foto, mat og markering av varden valgte vi stort sett samme rute tilbake og kom ned litt øst for Slækja før vi fortsatte videre ned Sæbyggje- brokka. Nede i skogen igjen så vi verken elg eller jegere og fikk god tid til å kose oss med blåbær så store som druer. Bærsesongen må være lang på disse kanter. I ettertid har vi fått vite at det går sti over Sveigenuten (1056 moh.) og helt ned til myrområdet. Den vil vi nok velge om vi tar turen til Sæbyggjenuten en gang til. Eventuelt vil vi starte fra Berdalsbu, en selvbetjent DNT-hytte på østsiden av Setesdal.
(Fra boka Norges beste toppturer).