Øytopper - Lurøy (14.06.2011)  5

Ytterkvarøya (137m) 14.06.2011

Nordland
14.6.2011

1. På Oscarbrygga i Tonnes leide vi en 17 fots plastbåt med 35 hk. På blikkstille hav satte vi kursen over Kvarøyfjorden til Ytterkvarøya. Gikk i land ved en falleferdig kai. Fra småbruket ble det en kort og grei tur til Ytterkvarøya (137). Utsikt mot Hestmannen i nordvest.

2. Fortsatte båtturen over Matskjærfjorden til Stigen. Gikk i land i bukta ved Kilaneset. Etter å ha fortøyd båten valgte vi oppgangen via Stigtjønna (180). Videre var det tørre svaberg til Stigen (381). Her ble toppen markert med en flott stein. Utsikt mot Hjarttinden og Svartisen..

3. Neste etappe gikk gjennom Stigsundet til Onøyvika. Dette er kommunesenteret i Lurøy. Fra Jokerbutikken gikk vi først til høyre, deretter til venstre. Kom innpå god sti til Stokksvikfjellet. Passerte først grillhytta, hvor de fleste ender turmålet sitt. Signerte i gjesteboka og fortsatte 350 meter til Stokksvikfjellet (197).

3. Videre ble det en svipptur over sundet til brygga i Olavika. På info-tavla kunne vi lese om Lurøynåla og andre gamle smykker. Traff en hyggelig kar som anbefalte stien som startet forbi barnehagen. Gikk bratt opp fra sør til Lurøyfjellet (685 - trig). Fin utsikt mot øyene Lovund, Træna, Hestmannen, Aldra og Tomskjevlen. Etter dagens fjerde øy-topp returnerte vi til et godt fiskemåltid på Oscarbrygga.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.