Mosken - Værøy (27.08.2010)  6

Start point Mosken Vest (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Wilhelmstind (385m) 27.08.2010

Øytopper
27.8.2010

I Reine tok vi kontakt med Aqua Lofoten Coast Adventure. Selskapet hadde en ribbåt med 500 hk. På blikkstille hav brukte vi kun 35 min ut Vestfjorden til Mosken (lukket øy). Rundet øya og tok sikte på en fin bukt på vestsiden. Lumske grunner, skjær og Moskenstrømmen gjorde det vanskelig å komme seg i land. Etter å ha fortøyd båten valgte vi oppgangen fra sør i skaret vest for Heia. Det var kun en naturlig renne u-sikret. Dvs kjekt med en rappell ned igjen. Vi spiste blåbær og krekling i den bratte gresskledde renna. Det ble høy stemning i det vi ankom Wilhelmstind (385). Storslagen utsikt mot Værøy i sør og Lofotodden i nord. Øyas store havørn-bestand sirklet over oss under oppholdet. Returnerte forbi et gammelt stein-gjerde ved strandkanten. Tilbake ved båten hadde vi feilberegnet flo og fjære. Litt drivved og en diger plank gjorde sitt til at båten igjen var på havet. // Turfølge - Lars, Geir Rune og Inger Lise.

Full speed
Reine
I land på Mosken
Bratt gressrenne
Toppen nådd
Vemodig retur
Lars prøvde rapell for første gang
Her har det vært folk tidligere