Øytopper - Bindal (22.02.2011)

Start point Totalt turer
Characteristic Trip by foot
Ascents Hatten (110m) 22.02.2011
Hovøya (177m) 22.02.2011
Storfurvarden (124m) 22.02.2011
Øyhotten (255m) 22.02.2011

Nordland
22.2.2011

På kaia i Bindalseidet ventet Kåre Hanssen med sjarken sin. Han hadde satt av hele dagen som skyssmann til øyene i Bindal kommune. Vi startet over Terråkfjorden til Jektvika på sydspissen av Øksninga. Kåre ventet i båten med kaffe og ukens aviser, mens vi spente på oss skia. Fulgte først veien ca 500m forbi Aspvika. Deretter i kupert terreng opp fra sørvest til Øyhotten (255). Varde og en trimpost. Flott utsikt mot Terråk og Heilhornet.

Fortsatte båtturen mot Klubbvika og Hjartøya vest for Terråk sentrum. Startet på ski forbi hytta som ligger idyllisk til nede ved Sørfjorden. Etter traktorveien gikk vi opp gjennom plantefeltet til Hatten (110). Ingen markering å finne her.

Satte kursen ut fjorden forbi Hjartøya til Imøya. La til kai i Husvika og fulgte veien opp til gården. Her bor et eldre ektepar platt for seg selv. Vi gikk opp fra sør til Storfurvarden (124). Fikk øye på en varde øst for toppen

Putret ut Bindalsfjorden til dagens siste og eneste øy uten kai. Kåre la båten inntil berget slik at vi kunne hoppe i land. Det ble en bratt oppgang i uryddig terreng til Hovøya (177). En hvilende elg våknet brått på vår ferd mot toppen. Flott utsikt mot Heilhornet, Trollvasstind og Lysingen.