Store Blåmann - Kvaløya (02.08.2009)  6

Start point Slettneset (10m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Store Blåmann (1,044m) 02.08.2009

Norges største pf-topper - Øytopper
2.8.2009

Store Blåmannen ble brukt under Tromsøkrokeringen omkring 1870. Da Th. Knoff i 1895 kom der for å utføre målinger, sto fortsatt den gamle varden, og han restaurerte den kun i toppen. Den målte 2 m i diameter og hadde en høyde på 2 m. Siden varden sto så nær kanten, fant han det ikke tilrådelig å utvide varden til en diameter på 2,5 m som var standardmål for en 1. ordens varde. Knoff satte ned en observasjonsbolt 4,32 m sørvest for vardens sentrum. I 1904 rapporterte Kåre S. Klingenberg at varden var rast ned, så han bygget den opp på ny, og han observerte fra observasjonsbolten i 1904 og 1906. Den nye varden ble bygget slik at sentrum falt sammen med sentrum i den gamle, og den fikk en omkrets på 6,08 m, og en høyde på 1,68 m. For å hindre utglidning satte han ned en bolt mot vardens grunnstein mot nordøst.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.

TUR
Etter å ha samlet kommunetopper i 10 dager fikk vi lyst på en høyreist øytopp.. Kvaløya er et praktfullt område med kvasse tinder og sørlandsidyll på Sommarøy. Vi kjørte fv.57 fra Eidkjosen til p-plassen ved Slettneset og Kaldfjorden. Fulgte god sti først over et myrområde og videre opp fjellsiden. Bratt klyving over noen utsatte partier i øvre del. I godværet var det mange personer på Store Blåmann (1044). Fra toppen blinket vi oss ut Hollenderen, som et senere turmål.

STORE BLÅMANN er en av 85 topper i Norge med PF over 1000 meter.