Høyest i Loppa (28.07.2009)  6

Start point Sandbakken (5m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Loppatinden (1,175m) 28.07.2009
Øksfjordjøkelen (1,189m) 28.07.2009

Kommunetopper - Fylkestopper
28.07.2009

FINNMARKS HØYESTE PUNKT
Øksfjordjøkelen er en isbre som deles mellom Loppa kommune i Finnmark og Kvænangen kommune i Troms. Den har et areal på 41 kvadratkilometer og er den niende største isbreen på det norske fastlandet. Breen har navn etter Øksfjorden, som ligger i øst. Vest for breen ligger Langfjorden og i sør ligger Jøkelfjorden og Isfjorden. Det høyeste punktet på breen var 1204 moh., noe som også er det høyeste punktet i Finnmark. Det laveste punktet på breen i dag er ca. 330 moh., nederst på Øverisen, men i tidligere tider kalvet breen rett ned i fjorden. Nå raser det is fra Øverisen og ned på Nedreisen, som er dannet av rasene og ikke er en egen bre. Fra 1920 og utover satte folk i Nord-Troms livet på spill da de hentet ut is til nedfrysing av fisk fra Nedreisen. Fra det smeller oppe i Øverisen kan det gå bare sekunder før ismassene deiser ned i fjorden og lager bølger som er opp til 30 meter høye. Disse soper med seg det meste på sin vei ut Jøkelfjorden. De må ha vært raske til å springe unna, karene som drev med isuttak, for bare én mann ble hardt skadet mens denne virksomheten pågikk, og bare én båt ble knust. -----------
TIL TOPPS PÅ BREEN
Det er minst to gode utgangspunkter for turer på Øksfjordjøkelen: Tverrfjorden rett sør for ferjeleiet og Nuvsfjorden. For å komme seg til topps bør man uansett satse på en godværsperiode. Vi ventet lenge på en slik, men da den først kom, varte den lenge. I slutten av juni 2009 slo det til for fullt med sol og lite vind, og vi kunne ta turen. Den gikk først med bil via Øksfjord og Nuvsvåg inn Nuvsfjorden, og vi parkerte ved Botn hvor vi gikk innover den lange Fjordalen (ca. 4 km). Vi fikk etter hvert Midt ellet på vestsiden av oss og tok oss opp det første bratte partiet til dalen igjen flatet ut og vi hadde Middagstinden vest for oss. Derfra var det igjen en oppstigning frem til bretunga. Det tok oss drøye to timer å komme inn hit. Så var det bare å ta på breutstyret og sette kursen bratt oppover på speilblank blåis rett øst for høyde 1022. Det var litt tåke da vi kom inn på breplatået, men med GPS var det ikke vanskelig å finne veien opp til høyeste brekul. Underveis passerte vi flere sprekker, men de er lette å se når de ikke er dekket av snø. Etter å ha vært på det høyeste punktet i Finnmark satte vi kursen over breen mot Loppatind ca. tre kilometer mot øst. Underveis lettet tåka, og utsikten kom til syne. Loppatinden er 1175 moh. og var tidligere registrert som det høyeste punktet på fast fjell i dette området. Sommeren 2012 ble det fastslått at et breskjær på 1177 moh. vest for den høyeste brekulen er det høyeste punktet på fast fjell. Fra Loppatind hadde vi panserutsikt i vestlig og nordligretning, og her satt vi lenge og sugde til oss solstrålene som kom og gikk mellom skydottene. Vi kunne blant annet se bretoppen Svartfjellet (1166) i nordvest. Toppen ble målt som det høyeste punktet på jøkelen (1218) før nedsmeltingen startet på midten av forrige århundre, men det er mulig det var en feilmåling. Høyeste punkt på Øksfjordjøkelen, målt for mange år siden, er som nevnt 1204 meter. Hvis breen fortsetter å smelte, kan det derfor godt hende at et nytt fjell vil stikke frem. Loppatind er heller ingen dårlig kandidat. Vi satt på toppen en times tid og bare nøt det vakre landskapet mens tåkedotter kom og gikk, før vi dro ned dalen igjen. (Fra boka: Norges beste toppturer).

FINNMARK = 56 stk 1.ordens trig-punkter.

ØKSFJORDJØKLEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.