Høyest i Stavanger (24.10.2008)

Ascents Jåttånuten (138m) 24.10.2008
Ullandhaugtårnet (139m) 24.10.2008

Kommunetopper
24.10.2008

TIL TOPPS I STAVANGER
I forhold til høyden er det knapt noen kommunetopp som er vanskeligere å komme seg opp på enn den i Stavanger, men det var før, ikke nå. Forvirret? Følg med. Jåttånuten på 137,5 meter ligger midt i Stavanger og var lenge et ettertraktet punkt for alle som jakter på kommunetopper. Toppen er imidlertid solid gjerdet inn og ligger midt inne på militært område. Å få tillatelse til å besøke toppunktet har derfor vært regnet som bortimot umulig.
Men se – en sommerkveld satt Inger Lises søskenbarn Omar Innerdal sammen med oss og nøt en god rødvin. Vi løste små og store saker. Det ble snakk om Jåttånuten i Stavanger, byen som er bosted for Omar med familie. I rødvinsrus røpte Omar at han hadde kontakter dypt inne i NATOs hovedkvarter. Her var muligheten. Vi pøste på med mer drikke og utfordret ham til å få oss opp på det høyeste punktet. En knakende god søknad med våre personnummer ble sendt til NATO. Det umulige ble mulig. Etter tre måneder med sjekking av rullebladene våre fikk vi svar fra NATOs hovedkvarter: Søknaden godtatt og oppmøte fredag 24.10.08. kl. 13.00 (her var det ingen mulighet til å endre tidspunktet). Ens ærend hoppet vi på et fly torsdag kveld til Stavanger. Dårlig værmelding, men pytt.
Vi etablerte basecamp i Solfagerstien hos Omar og Kristin og hadde akklimatisering på ca. 95 moh. Omar hadde vært ca. 1 måned på 70 moh. før toppstøtet, så han var også godt forberedt. Så kom dagen. På med sikringsutstyr, fjellsko osv. Vi kjørte til NATO-hovedkvarterets inngang, dit så mange kommunetoppjegere har tatt turen helt forgjeves. Vi ble tatt imot av en hyggelig vaktsjef og hans bevæpnede menn.
SOLID EKSKORTE
Ekspedisjonsteamet besto av NATOs pressefotograf, vaktsjef, en bevæpnet vakt, Omar, Otto og Inger Lise. Været var klart og upåklagelig. Vi ble ført ut en dør på baksiden som tok oss til en skråning med tett kjerr. Her startet bestigningen opp en lang murtrapp som ironisk nok er bygget av Hitlers menn, og som fortsatt var i god stand. Tysk kvalitetsarbeid.
Der trappen sluttet fortsatte vi på en liten sti som slynget seg oppover gjennom glissen bjørkeskog pyntet med små fuglekasser her og der. Vi gjorde også andre observasjoner, men dette er taushetsbelagt. (Vi fikk ikke lov til å fotografere selv, men NATO sendte med oss en presseoffiser. Foto kom etter klarering fra høyeste hold.) Etter noen minutter sto vi alle sammen på det høyeste punktet og skuet utover kommunen. Vi tre toppbestigere følte ærbødighet da vi som kanskje de eneste kommunetoppjegere som noen gang vil komme hit, kunne strekke hendene i været i seiersrus. Utsikten var overraskende bra. Den eneste salutten vi hørte denne dagen, var da den korken på den medbrakte champagneflasken gikk i været. PS. Vi kan ikke fortelle mer om hva vi så på toppen, det er hemmelig!!
Vi gikk ned igjen etter ca. 10 minutter. På vei ned greide lederen å føre oss inn på feil sti. Vi måtte litt opp igjen for så å følge trappen ned. Ekspedisjonen ble avsluttet med et lengre intervju i kantinen, og det kom egen reportasje i Forsvarets Forum. Tusen takk til Omar og Forsvarets menn.
ULLANDHAUG ER HØYERE
Mens vi sto på Jåttånuten, skuet vi over til et annet punkt – Ullandhaug. Den virket da like høy? Da vi kom hjem til Oppdal, tok Otto kontakt med Stavanger kommune. De tok vårt spørsmål alvorlig og ville måle toppene på nytt. Etter samme prosedyre med søknad og tre måneders venting kom godkjenningen. Jo da, Ullandhaug viste seg å være 138,95 moh. mot Jåttånutens 137,75. Punktet på Ullandhaug ligger oppå en stor stein som beviselig har ligget her lenge før tårnet ble bygget. Steinens plassering er avmerket på kommunens gamle kart fra 1930-årene. Dette ble videre godkjent av Statens kartverk. Det ble litt skriving i Stavangeravisen etterpå, og mange syntes det var synd at Jåttånuten ikke lenger var det høyeste punktet. Vi ble ikke invitert til snorklipping og feiring av Ullandhaug som nytt «fjell» i Stavanger, men det er litt gøy å ha endret Stavangers historie – og gjort det atskillig lettere for senere kommunetoppjegere. Vi har besteget begge toppene. (Fra boka Norges beste toppturer).

STED: Stavanger kommune i Rogaland
HØYDE: 138,95 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 125 m
UTGANGSPUNKT VINTER: Parkeringsplass ved Ullandhaug
LENGDE: Kan parkere ulovlig ca. 50 m fra steinen.
TID: 1 min 14 sekunder
STIGNING: Ingen
VANSKELIGHETSGRAD: Ingen
GPS-KOORDINATER: 32V 310510 6538071
KARTBLAD: 007 Stavanger – Jæren

Hva nå ?

Written by morsor 27.01.2017 00:30

Er Ullandhaug fortsatt høyest. Ser at denne er nedjustert en meter til samme høyde som Jåttånuten.

Sv: Hva nå ?

Written by otto 27.01.2017 08:27

Kartverkets siste måling er 138.95.. Forhøyet på PB nå. Litt synd at det ikke kommer opp desimaler på høyden på frontsiden på PB.. Når det gjelder Jåttånuten tipper jeg det er fylt på masse på toppen. Dessuten er det støpt betong + en nedgang i fjellet fra høyeste punkt..

Har oss selv å takke.

Written by otto 15.01.2012 00:32

Ringte Stavanger kommune. De kom i løpet av en time til Ullandhaug med måleapparat. Kommunen måtte deretter til Jåttå dvs det tok noen uker for også kommunen måtte søke..Litt synd men rett skal være rett.....

Forferdelig synd

Written by Snilen 14.01.2012 23:34

at Ullandhaug-steinen var høyest i Stavanger. Det hadde jo vært gør-stilig om dere fått ha denne toppen alene, hadde unnet dere det.