Øytopper - Flatanger (09.07.2010)  5

Villafjellet (106m) 09.07.2010

Trøndelag
9.7.2010

1. Kjørte fra Lauvsnes til Leitet og sjøsatte båten der. Putret over Einvikråsa til sørøst-siden for Halmøya. Hoppet i land på en nydelig sandstrand ved en gammel kirkegård. Her var det gravstøtter fra 1800 tallet og et minnesmerke fra 1400 tallet. Traff et hyggelig ektepar som bor på øya i sommerhalvåret. Vi ble tipset om Håkkahelleren som er en grotte nedenfor toppen. På Nova (173) var det mast, bu og en stor flott varde.

2. Forflyttet oss fra Halmøya til den idylliske havna på Villa. Tidligere var det bosetninger og handelssted med et yrende folkeliv. Rutevalget gikk rett opp fra sør til Villafjellet (106).

3. Vi la kursen via Bjørøysundet til sandstranda på Bjørøya. Fra småbruket ble det en kronglete tur i tett bjørkekratt og i dype bergrenner. Omsider ankom vi høyeste punkt på Sørfjellet (130).

4. Fortsatte båtturen gjennom Riøysundet til nordspissen på Havsteinen. Det ble en lett tur opp nordryggen til Havsteinfjellet (142). Toppen er todelt hvor det søndre punktet er høyest. La på noen steiner fra oss.

5. Tidligere på dagen hadde vi besteget 6 øytopper og ville avslutte med den syvende. Kom med båten inn Kvernøyvika og gikk i land i Bekkavika. Fulgte veien noen hundre meter og valgte korteste rute til Kvernøyfjellet (144). Avsluttet dagens øyhopping med et herlig kveitemåltid på Zansibar.