Bratt og brutal - Otertinden (31.07.2018)  6

Start point Luhppujohka (50m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Otertinden (1,356m) 31.07.2018

Norges største pf-topper
31.7.2018

Profilen av Otertinden er en av Norges mest spektakulære fjelltopper. Kanskje ikke så merkelig at fjellet har prydet malerier og fotografier siden 1800 tallet. // Vi parkerte i stikkveien ved en rødmalt hytte nær Luhppujohka. Fulgte skiltet sti opp gjennom skogen til trimposten på Luhppuaigi (1.5 km). I bekken ble drikkeflaskene fylt til randen, da det ikke fantes rennende vann nærmere toppen. Dessuten var det 30 grader varmt og blikkstille. Etter å ha krysset gressryggen gikk vi på skrå langs fjelllsiden. Holdt oss tett inntil berghamrene, for å unngå steinura på nedsiden. Fra 850 moh kom vi opp i renna som bestod av mye løs grus, stein og blokker. Ovenfor renna ble det bratt klyving etter småvardet rute. Plutselig ble det "bråstopp" øverst på ryggen, som ender i et luftig dropp. Paal Andre fikk øye på den vesle varden, som markerer hylle-nedgangen til neste renne. Varden var plassert 60 meter nedenfor dette droppet. For min del var det ganske smalt og luftig, men det gikk lettere enn det så ut til ovenfra. Vi fortsatte bratt opp neste fjellrygg mellom berghyller, skar og renner. Må si det var en sann fornøyelse i det vi ankom Otertinden (1356). Tjo og hei for en herlig dag.

Dronefilm - https://www.youtube.com/watch?v=wDZpWT-FfqI&feature=youtu.be

Hipp hurra
Storfjorden
Mannfjellet

Nei, DU er en skikkelig

Written by Stigun 01.08.2018 10:41

råtass, Otto! For et fjell, for noen bilder, og for en video; "der skulle vi ha vøri; Kal.." Litt av et jafs du har tatt av din (nesten?) umenneskelige mammutliste denne minnerike sommeren, og for noen topper!

Sv: Nei, DU er en skikkelig

Written by otto 01.08.2018 15:11

Traff på godværet samtidig som jr har ferie. Dessuten er han bosatt i Tromsø. Her er så "uendelig" mange topper så greiest å plukke litt her og der. PS er ganske sikker på at du vil prioritere turer i nord neste år for ting ordner seg skal du se..

Vurderte denne i sommer...

Written by Øyvindbr 01.08.2018 10:39

Men fikk ikke tid da jeg skulle i retning Varangerhalvøya. Vurderte også Kågtinden som enklere og skulle besøke noen på Skjervøy, så dermed falt valget på den.

Får ikke mindre lyst på Otertinden av dette! :) Intet mindre enn et av Norges flotteste fjell...

Sv: Vurderte denne i sommer...

Written by otto 01.08.2018 15:13

Da har du fjellet til gode. Det beste er jo at det er mulig å komme opp, selv om det ser umulig ut fra dalen.

For en topp...

Written by BjørnF 01.08.2018 07:08

og for noen bilder og film. I mitt neste liv vil jeg dit.

Sv: For en topp...

Written by otto 01.08.2018 07:19

Ditt neste liv!!! Bedre nå Bjørn, blir så lenge å vente...

NAF - BOKA

Written by TERJES 01.08.2018 01:21

Kjempeflott dronefilm. Jeg må si det er litt av en utvikling, fra NAF-boka dere brukte i 2006, via gps til dronefilm.

Sv: NAF - BOKA

Written by otto 01.08.2018 07:17

Det er Paal sitt leketøy dette. Jeg får nok knipse bilder...

Fantastisk

Written by Kjell51 31.07.2018 22:33

Måtte se filmen flere ganger på "storskjerm"

Sv: Fantastisk

Written by otto 31.07.2018 23:21

Takk for det Kjell. Enig med deg, drone setter en spiss på turen..

WOW...

Written by opps 31.07.2018 21:29

WOW gutter, dere er helt rå. Flott turrapport, fine bilder og dronefilm. Denne toppen står på ønskelisten men da må noen heise meg opp, klarer ikke å klatre med høyre armen enda.

Sv: WOW...

Written by otto 31.07.2018 22:18

Hallo.. denne tar du helt greit. Oddveig har jo sort belte til Trolla i Sunndalen. Ps, men la hundene bli nede...

Bratt

Written by heisim 31.07.2018 21:09

Fin topp, ser bratt og slitsomt ut.