Sovende Soldat - Balsfjord (17.07.2018)  6

Start point Blåtinden p-plass (35m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Blåtinden (1,180m) 17.07.2018

Vernede varder
17.7.2018

Blåtinden ble tatt i bruk som trigonometrisk punkt med en varde bygget av Knoff i 1897. Den gang ble fjellet kalt Ørnesfjell. Blåtinden ble målt inn som 1. ordens punkt av Kåre Klingenberg i 1904. Han målte vardens omkrets ved foten til 7,45 m, det vil si diameter på 2,37 m, og vardens høyde til 2,2 m. Varden viser tydelig forskjell i kvaliteten fra denne høyde til totalhøyden på nesten 4 meter. Det er ikke urimelig at den nedre delen av dagens varde er identisk med den som ble satt opp i 1897. Når den øvre delen er bygget på, fremgår ikke av Statens kartverks arkiver.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.

DEN SOVENDE SOLDAT
Blåtinden blir også kalt «Den sovende soldat» på grunn av sitt karakteristiske utseende sett på god avstand fra sør. Da skal fjellet nemlig ligne en sovende soldat som ligger på ryggen med hjelmen plassert på hodet. Et gammelt sagn skal imidlertid ha det til at formen på Blåtinden kommer av at et troll sovnet av utmattelse i et forsøk på å tømme Ullsfjorden over i Balsfjorden. Den noe krevende oppgaven gjorde at trollet måtte ta seg en hvil, og det var så utmattet at det ikke klarte å stå opp før de første solstrålene traff det. Troll blir jo som kjente til stein under påvirkning av sollys. Balsfjorden og Malangsfjorden er de to store fjordene i Balsfjord kommune i Troms. Storsteinnes er administrasjonssenter og største tettsted. Fra Malangshalvøya er det undersjøisk tunnel over til Kvaløya og bruforbindelse videre til Tromsø. Naturen i Balsfjord preges av store fjellområder, hvor ikke alle toppene er like enkle å bestige. De tre høyeste er Vassdalstinden (1587 moh.), Rostafjellet (1559 moh.) og Lille Russetinden (1527 moh.). Rostafjellet er oppgitt med høyde 1590 moh. på kartet, men dette er feil da snøkuppelen på toppen er kraftig nedsmeltet. En av de mest populære «Ti på topp-turene» i Balsfjord er Blåtinden. Fjellet ble for øvrig foreslått som utforløype da Tromsø søkte om å arrangere OL i 2018.
Kjører du E8 fra Nordkjosbotn mot Tromsø, kan du ikke unngå å legge merke til den lyse fargen på Blåtindens øvre del. Fjellet ser rett og slett innbydende ut og ønsker alle gjester velkommen. Fra Ørnesveien på Skogvoll følger du rødmerket sti opp en uthogd skogstrasé til snaufjellet. I nesten 30 varmegrader ble det både påfyll av vann og en rask «kattevask» på oss i bekken Moskojohka. Fluer, klegg og blinding var ikke til å unngå, men insektene forsvant etter hvert som vi tok høyde. Fra 600 moh. fortsetter stien opp ryggen øst for den brede og godt synlige renna. Trolig var det nettopp her i renna man hadde tenkt å legge utforløypa i 2018. Enkelte steder kikket vi rett ned i den trange og dype Gjømmerdalen. Underveis ble det småprat med andre turgåere før vi ankom det store og lett skrånende topp-platået. På Blåtinden (1180 moh.) ble vi møtt av en utrolig flott varde, hvor det faktisk er mulig å overnatte i «toppetasjen». Umiddelbart kåret vi Blåtindens varde til vinneren blant de 33 vernede vardene i landet. Utsikten var «ellevill» mot Andersdalstinden, Lavangsdalen, Lyngsalpene og fylkestoppen Jiehkkevarri (1834 moh.). Turen til Blåtinden er passe lang, passe bratt og velegnet som familietur.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Jiehkkevarri i det fjerne
mmmm
Svartnestinden, Sultindan, Stortinden
Blåtinden

STED: Balsfjord kommune i Troms
HØYDE: 1180 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 330 m
UTGANGSPUNKT: Ørnesveien 35 moh.
LENGDE: 10 km tur-retur

toppdram ble det:)

Herlig!

Written by heisim 17.07.2018 22:13

Rå varde!! Ser ut som en flott tur nok en gang.... regner med det vanket en liten toppdram ;)