Vestre Istinden - Bardu (16.07.2018)  5

Start point Stormoen/Iselvmoen (80m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vestre Istinden (1,489m) 16.07.2018

Norges største pf-topper
16.7.2018

SPISS OG DOMINERENDE TIND
De fleste forbinder kommunene Bardu og Målselv med militære kaserner og soldater i uniform. Setermoen i Bardu er Norges største militærleir, mens leirene på Skjold og Bardufoss ligger i Målselv. De to nabokommunene ligger i Indre Troms, hvor nasjonalparkene Øvre Dividalen og Rohkunborri grenser til Sverige. Bardu er den eneste kommunen i fylket uten kystlinje og tilknytning til havet. Altevatnet er Troms’ største innsjø og er utspring for Barduelva. Den 43 kilometer lange innsjøen er oppdemt, regulert og ender ved Leinavatn i øst. Ved demningen ligger Altevasshytta (20 senger), som har stiforbindelse via Grensesømmen og Nordkalottruta til Lappfjordhytta (14 senger), Gaskashytta (20 senger) og Vuomahyttene (20 senger). Barduelva renner ned Østerdalen forbi Setermoen og Bardufoss til vakre Målselva, som er det største vassdraget i Troms. Vestre Istinden er et kjent landemerke når du kommer kjørende på E6 mellom Setermoen og Bardufoss. Den spisse og høyreiste fjelltoppen er en av de mest markante i hele Troms og egner seg best som sommertur. Istindane består av fire topper hvor Vestre Istinden er seks meter høyere enn Søre Istinden.
I 2009 besteg vi kommunetoppene Njunis (1717 moh.) i Målselv og Rohkunborri (1659 moh.) i Bardu. Vestre Istinden (1489 moh.) sto på ønskelisten, men det skulle gå ni år før vi kunne sette vår fot på fjelltoppen. Fra E6 krysser du brua over Barduelva og kjører Fjellstadveien frem til parkeringsplassen på Stormoen. Vi startet på rødmerket sti, bratt opp gjennom løvskogen sør for Tindelva. Etter de første 500 høydemeterne ble det betydelig lettere terreng innover Tindhola. Stien fortsetter på skrå over aksla, som er navngitt med Stormofjellet på kartet. Herfra får du et imponerende skue mot Vestre Istindens stupbratte nordvegg høyt over den dystre isbreen. Vi gikk bratt opp fjellryggen fra nord og passerte både gruspartier, steinur og blankskurte berg. Mellom 1200 og 1300 moh. kan det være fornuftig å følge fast berg høyt opp og litt vekk fra grusrenna. I dette området bør du være oppmerksom på steinsprang, noe vi selv fikk erfare. Med mye folk i alle retninger er det fort gjort at løse steiner kommer dundrende ned svaberget. Det ble rene lykkefølelsen da vi kom frem til den vesle varden på Vestre Istinden (1489 moh.). Midt i fellesferien fikk Vestre Istinden besøk av flere titalls turglade personer. Utsikten ble som forventet og vel så det. Det er mulig å fortsette etter ryggtraversen mot Søre Istinden, men da trengs nok minst et par ekstra timer. Godt fornøyde og med varmgang i fjellskoa ble det på returen en behagelig pause med beina plassert i den avkjølende Tindeelva.
(Fra boka Norges beste familietopper).

AVANSERT RADARSTASJON
På Målselvs høyeste fjell Njunis (1717 moh.) står radarstasjonen Sindre 2. Det er enorme dimensjoner over NATO-anlegget, som er usynlig for folk flest. Det er sprengt ut en 10 kilometer lang tunnel inne i fjellet med 20 prosent stigning til toppen. Inne i tunnelen fra 900 moh. glitrer det i iskrystaller på grunn av permafrosten i berget. I øvre del er det etablert 1800 kvadratmeter med kontorer, kontrollrom, verksted, haller, nødstrøm og ventilasjon.
Selve radaren kan senkes ned i fjellet for vedlikehold eller ved et flyangrep

Istinden sett fra brua

STED: Bardu kommune i Troms
HØYDE: 1489 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 959 m
UTGANGSPUNKT: Iselvmoen 70 moh.