Høyest øst for E6 (31.08.2007)

Start point Spranget (1,080m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Rondslottet (2,178m) 31.08.2007
Storronden (2,138m) 31.08.2007
Vinjeronden (2,045m) 31.08.2007
Vinjeronden Nord (2,035m) 31.08.2007

Kommunetopper - Fylkestopper
31.8.2007

Det trigonometriske punktet Rondslottet ble etablert i 1921. Tidligere hadde det stått en 2. ordens varde på stedet. Under Gradmålingen (nærmere omtalt under Kvien), som startet i 1863, valgte de Høgronden som trigonometrisk punkt i gradmålingsrekken, drøye 4 km nordøst for Rondslottet. De visste at dette var den nest høyeste toppen i Rondane, med sine 2114 moh, men syntes den hadde bra nok utsyn. I Den norske Gradmålingskommisjonens hefte nr. 4 fra 1885, står det at Vestlige Ronden (i dag kalt Bråkdalsbelgen) ble brukt under den første trianguleringen i Rondane-traktene, som fant sted i 1826. Den toppen rager 1915 meter over havet, og ligger snaue 10 km vestsørvest for Rondslottet. På begynnelsen av 1900-tallet mente geodetene at Rondslottet dog var bedre egnet som trigonometrisk punkt. Derfor bygget kaptein K. Wold og hans to assistenter en ny varde i 1. ordens nettet på Rondslottet i 1921.

TIL STORTOPPER I RONDANE
Området mellom Gudbrandsdalen, Dovre, Atndalen og Ringebufjellet kan by på tre markerte fjellgrupper, alle med topper på over 2000 meter. I øst ligger Rondvasshøgda med Storronden, Vinjeronden og Rondslottet, som er den høyeste av alle med sine 2178 moh. I vest ligger de jevnhøye toppene Veslesmeden, Storsmeden og Trolltinden, bundet sammen av smale bånd. Rondvatnet skjærer seg som en dyp renne inn mellom disse ville fjellpartiene. Den tredje gruppen, skilt fra de andre av den dype Langglupdalen, er Høgronden, Midtronden og Digerronden. Mange som samler på topper over 2000 meter, mener for øvrig at Midtronden byr på to stykker og at det derfor er ti topper over denne høyden i Rondane. Ser du Rondane fra vest, sør eller øst, ruver fjellene i horisonten som runde høysåter. Ser du derimot fjellområdet fra nord, er inntrykket atskillig mer alpint, med mørke vegger og spisse topper. Siden de færreste ser Rondane fra nord, er det fristende å tro at navnet på fjellområdet skyldes de runde formasjonene, men det er feil. Fiskevann var viktigere enn høyefjell, og de ble derfor navnsatt først. Fjellene fikk så navn etter vannene. Det viktigste vannet er Rondvatnet. Det er langt og smalt, rond eller rand (som i Randsfjorden), og dermed var navnet på plass. For dem som vil opp på stortoppene, er det mange innfallsporter. Både fra Dørålen i nord, Atndalen i øst, Mysuseter i sør og Høvringen i vest går det ruter til toppene. For enkelte er det også en sport, om enn selsom, å besøke alle 2000 meterstoppene i Rondane på kortest mulig tid. Rekorden for å ta på alle de ti vardene er visstnok på under ett døgn.
RONDSLOTTET
Vi hadde et litt annet opplegg da vi en augustdag hadde blinket oss ut Rondslottet og Storronden som turmål. Vi og Anneli Horgen Ørstad kom fra Oppdal i flott høstvær, tok av på Otta og kjørte opp til Spranget parkeringsplass. Istedenfor å slite ut skosålene satte vi oss på sykkel og trillet 8 kilometer innover til turisthytta Rondvassbu. Terrenget er ganske flatt, så det gikk raskt unna. Vi snørte på oss vandreskoene og fortsatte oppover bakken fra Rondvassbu langs merket rute inn i Rondholet og videre opp gjennom en svært bratt ur til Vinjeronden (2044). Der hadde vi imidlertid vært før, så vi fortsatte langs den merkede ruta nordover, først bratt ned og så bratt opp langs kammen til toppunktet på Rondslottet, Rondanes høyeste topp, som hadde fått høstens første nysnø. De som «bare» skal opp på denne toppen, bør regne med at turen fra Rondvassbu tar ca. 5 timer t/r. Vil du isteden fortsette ned i Langglupdalen og langs den merkede ruta helt til Bjørnhollia, må du regne med at dagsmarsjen blir på ca. 10 timer. Vi hadde imidlertid ikke planlagt noen av disse alternativene, men fortsatte isteden fra Rondslottet og over til Storronden. Før vi gjorde det hadde vi imidlertid en lang og god pause ved varden på Rondslottet. Mens vi satt der, snakket vi med flere som også var på tur i Rondane og var like imponert over utsikten som oss.
STORRONDEN
Det er også merket rute helt til topps på Rondanes nest høyeste punkt, den 2138 meter høye Storronden. Den starter bratt opp dalsiden bak Rondvassbu og går forbi sti-skillet til Vinjeronden og Rondslottet. Stigningen videre er slak i begynnelsen og brattere lenger oppe, hvor det er mye ur. Turen opp og ned tar ca. 4 timer Vi valgte imidlertid den direkte ruta fra Rondslottet, eller for å være mer nøyaktig: Først gikk vi langs merket rute tilbake over Vinjeronden, men i skaret nedenfor Vinjeronden satte vi så kurs mot totusenmeter nr. 3 denne dagen: Etter en pust i bakken var vi klare for en ny steinur og nye friske høydemeter. Det gikk overraskende bra, og etter bare en times tid kunne vi sette oss ned ved den delvis sammenraste toppvarden, som kaptein K. Wold og to assistenter satte opp i 1921. Utsikten er av første klasse herfra også, og turopplevelsen ble ikke mindre av at en liten røyskatt kom ut fra steinura og ville ha en bit av matpakken vår. Det fikk selvfølgelig den lille tøffe karen. Vi gikk tilbake ned hovedruta til Rondvassbu, der mange fjellfolk hadde sjekket inn for kvelden. Noen i telt og andre på turisthytta. Felles for de fleste var at de satt utenfor med iskald drikke og delte opplevelser fra dagens tur og litt skryt om gamle bragder. (Fra boka Norges beste toppturer).

RONDSLOTTET er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

RONDANE ble opprettet som Norges første nasjonalpark i 1962. Vanligvis opprettes nasjonalparker i Norge etter forslag fra staten, her kom derimot initiativet til vern fra lokale aktører. Rondanemassivet rager over vide og lavdekte fjellvidder med vandrende villrein. Her er du høyt til fjells på historisk grunn, hvor det finnes et stort antall tur-stier og flere turisthytter.

Skaret

STED: Rondslottet i Folldal kommune
i Hedmark / Dovre kommune i Oppland
Storronden i Sel kommune i Oppland
HØYDE: Rondslottet 2178 moh. og Storronden 2138 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1220 m (Rondslottet) og 390 m (Storronden)