Høyest i Stryn (09.08.2007)  6

Start point Bødalen (580m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Lodalskåpa (2,082m) 09.08.2007
Veslekåpa (1,987m) 09.08.2007
Sørvest for Veslekåpa (1,953m) 09.08.2007

Kommunetopper
9.8.2007

TIL TOPPS PÅ JOSTEDALSBREEN
Lodalskåpa (2083) er en nunatak (brefjell) på Jostedalsbreen, og den er breens høyeste punkt. Toppen ligger på grensa mellom Stryn og Luster kommuner i Sogn og Fjordane. Lodalskåpa og Brenibba er de to eneste fjellene over 2000 meter på Jostedalsbreen. Særlig på vårparten er Lodalskåpa et populært mål for skiturer. Et typisk turopplegg er å besøke toppen i forbindelse med den klassiske skituren «Jostedalsbreen på langs». Da kan man slå opp teltet i Ståleskaret øverst i Småttene og ta turen på Lodalskåpa. Mange tar også turen opp fra Bødalseter, innerst i Bødalen ved sørenden av Lovatnet ved Loen. Når bomveien opp til det flotte seteranlegget åpner i mai/juni, er dette en majestetisk topp som frister mange skikjørere og toppsankere. 1400 høydemeter må forseres fra starten ved Bødalseter. Turen innebærer kryssing av bre og en 50 graders bratt bakke før man kan sette beina på toppunktet. Toppen tilbyr da til gjengjeld en av Norges flotteste utsikter, mot blant annet Hurrungane i sør og de hvite viddene på Jostedalsbreen i sørvest. Det var sannsynligvis fra Bødalssetra førstebestigeren Gabriel Rustøy startet da han tok turen til topps i 1844. Det kan imidlertid være at Gottfried Bohr var førstemann på toppen allerede i 1820, men det er usikkert.
TO OG FIRBEINTE TIL TOPPS
Vår første tur til Lodalskåpa skjedde da også fra Bødalsseter, men i august. Vi kom fra Stryn til Loen i tett tåke og kjørte forbi Lovatnet til Bødal. Siste stykket gikk langs bomveien innover Bødalen med utsikt mot de frådende Huldrefossen og Høysteinfossen. Turen gikk sammen med en venn av oss, Joar Eide fra Skei. Han har vært på «Kåpa» mange ganger både sommer og vinter, så han var lokalkjent. Vi fulgte stien innover langs den strie Bødalselva på nordøstsiden av Sætrevatnet. Den lange, seige stien slynger seg opp den velkjente Brattebakken over høyde 1331. På ca. 1600 moh. kom vi over tåketeppet til full sommer og et fantastisk skue mot Lodalskåpa. Her tok vi igjen en venn av Joar, Normann Skrede, med et følge på seks personer. Ja, til og med King, labradoren til Normann, var med. Den har vært på utallige fjellturer. Fra brekanten ved den store varden (K 88) gikk vi i taulag over Bohrbreen. King gikk løs, men noen ganger gikk den i store buer. Normann forklarte at King kunne lukte sprekker, han hadde tråkket igjennom som valp, og hadde derfor respekt for sprekkene. Det var bare en drøy kilometer før vi kom inn på fast grunn nord for Ståleskaret og fortsatte over høyde 1950. Derfra gikk vi over Veslekåpa på 1990 moh. og ned i skaret ved foten av Lodalskåpa. Der går det stupbratt rett ned i det irrgrønne Kåpevatnet (1211). Vi beundret utsikten og satte fra oss sekkene før vi sikret oss i tau opp langs snøflanken til fast fjell igjen. Ifølge Joar kan det mange ganger være litt problematisk å komme seg fra snødekket og inn på fjellet her, men for oss gikk det greit. Så gjensto det bare litt bratt klyving opp den steile ryggen med store blokker og kvass ur før vi sto på toppen. Det er to store varder på det høyeste punktet med kasse og bok som Normann har båret opp. Vi fikk en fantastisk utsikt over brelandskapet og Hurrungane i det fjerne, mens tåketeppet ennå lå som ei dyne rundt toppene. Etter en utrolig toppopplevelse gikk vi ned igjen samme vei, men sparte slitasje på knærne ved å skli på beina langt nedover en snørenne fra varden på K 88 under jubel over en slik vellykket tur. Med på turen Inger Lise, Joar, Normann, hunden Jakko, Stein Åge, Gunnar, Eli, Åse og Eivind.
(Fra boka Norges beste toppturer).

SOGN & FJORDANE = 28 stk 1.ordens trig-punkter.

Høyt over tåeteppet
Vårt første bekjentskap med bre-kryssing