Helligfjellet - Alta (16.06.2018)

Start point Storeng (55m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Helligfjellet (538m) 16.06.2018

Odden ved Isnestoften
16.6.2018

Dag 11. Mikkaltinden i Kvænangen // Helligfjellet i Alta.
Fra Sukkertoppen (Halde) er det i luftlinje ca. 20 kilometer til tv og radiosenderen på Helligfjellet. Fjelltoppen ligger på odden mellom Langfjorden og Altafjorden, med utgangspunkt fra Isnestoften. Masta på Helligfjellet er godt synlig når du kommer kjørende nordover langs fjorden. I 2018 ble det åpnet en ny tunnel som går omtrent midt under fjellet og gjør E6 ca. 4 kilometer kortere enn gamleveien. Tare Teksum er nesten helt blind, sterkt hørselshemmet og har dårlig balanse. Men full av pågangsmot har Tare deltatt i tv-serien «Ingen grenser med friluftskjendisen Lars Monsen". Han har gått og syklet Norge på langs og på tvers og fullført den store styrkeprøven fra Trondheim til Oslo. Tare var på Kilimanjaro i 2016 og besteg et høyt tyrkisk fjell i 2017. I tillegg samler han signaltopper i Norge. Signaltoppene består av 120 norske fjell med kjørbar vei opp til en mast, vindmølle eller annen type installasjon. Tare og Otto hygger seg med prosjektet, som de har fordelt over en fireårsperiode. De har fartet land og strand rundt og kjørt flere tusen kilometer i bil. I 2019 avsluttes prosjektet i Finnmark, hvor flere turer er over 20 kilometer lange. Tidligere på dagen hadde vi besteget Mikkaltinden i Kvænangen i Troms og var nå klare for en ettermiddagstur i Finnmark. Etter 16 dager på tur og mange kilometer og høydemeter i beina var vi begge litt tunge i siget da vi startet fra Storeng på Isnestoften. Turen er spesielt populær blant lokalbefolkningen, som ofte tester hvor lang tid de bruker til topps. Etter 20 minutters gange passerte vi den fine gapahuken «Tinnly», som blir flittig besøkt av lokale barnefamilier. Her er også en trimpost, bål og grillplass. Etter påfyll med sjokoladedrikken Litago fikk Tare ny og etterlengtet energi i kroppen.Dermed økte vi tempoet over det flate og nakne snaufjellet frem til foten på fjellet. Den siste etappen ble gradvis tyngre opp langs grusveien til den store varden på Helligfjellet (538 moh.). Tare jublet over å ha nådd fjelltopp nummer 26 på reisen vår i nord. Spesielt fin er utsikten mot fjellet Koven, den smale Langfjorden og nordlysbyen Alta i det fjerne.Neste dag satte vi kursen mot Stuorra Jeahkir (450 moh.) som ligger i Porsanger kommune.
(Fra boka Norges beste familietopper).

VED ALTAFJORDEN
Den såkalte «Pippisteinen» ble funnet for 50 år siden ved Isnestoften. Steinen var ryddet bort fra en potetåker. Det er ni figurer på steinen, derav to mennesker, en båt og seks reinsdyr. Steinen er i dag utstilt på Verdensarvsenter for bergkunst på Alta Museum. På Langnesholmen er det også registrert flere hustufter fra yngre steinalder og tidlig jernalder.

Helligfjellet sett fra E6

STED: Alta kommune i Finnmark
HØYDE: 538 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 190 m
UTGANGSPUNKT: Storeng 55 moh.