Vestre Hilleknuten - Sirdal (30.05.2018)

Start point Fidjeland alpinsenter (679m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vestre Hilleknuten (1,209m) 30.05.2018

Agder
30.5.2018

SIRDALSHEIA SETT FRA OVEN
I 2018 var vi tilbake i Fidjeland for å bestige en av de mest populære fjelltoppene i Sirdal. Vi valgte å følge normalruta fra Fidjeland alpinsenter til en av de øverste heismastene. Her vil du få øye på stien som dreier til venstre i nordlig retning. Stien var godt rødmerket og hadde noen høye retningsstikker oppover lia i den vestvendte skyggesiden. Den siste dagen i mai lå det fremdeles en god del snø i det smale skaret, men vi krysset lett Svartupsbekken og fortsatte langs stien til Svartupstjøden (1060 moh.). I det oppdemte vannet lå det siste isflaket og fløt i det varme vårværet som hadde seilt innover Sørlandet. Store mengder kunstsnø til alpinsenteret nede i bygda blir produsert med vann nettopp fra Svartupstjøden. Fra den vesle demningen sees tv-senderen, som ligger lenger bak enn hva vi først antok. Stien fortsetter fint i terrenget og går på skrå opp fjellsiden til en trang og markert bergpassasje. Etter dette partiet ble det en kort avstikker til en liten fortopp før vi tok fatt på den siste stigningen til Hilleknuten (1209 moh.). Masta på toppen er ikke imponerende, men desto vakrere er utsikten mot det lange og smale Valevatnet i vest. Etter å ha signert i gjesteboka valgte vi samme rute tilbake. En fin forlengelse er å fortsette turen via Sandtjørndalen og Jogledalen tilbake til Sirdal Høyfjellshotell. Totalt er denne rundturen 12,5 kilometer og tar ca. 4 timer.

HILLEKNUTTÅRNET
Etter at tv og radiosignalene ble digitale, forsvant signalene fra Hilleknuten. I dag er Hilleknuttårnet et kommunikasjonsknutepunkt for kraftselskapet Sira-Kvina.
(Fra boka Norges beste familietopper).