Høyest i Flakstad (26.08.2010)  6

Start point Ytre Skjelfjord (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Stjerntinden (938m) 26.08.2010
Stjerntinden nordvest (934m) 26.08.2010

Kommunetopper - Øytopper
26.8.2010

Endelig tilbake i Lofoten for å bestige en vrien kommunetopp. Sammen med Geir Rune Holm kjørte vi fra Svolvær til Ytre Skjelfjord i Flakstad. Her bestemte vi oss for en annen variant enn oppgangen i 2008. Vi gikk inn i Durmålsdalen sør for bekken og gjorde en S-sving opp til Rusta 600 moh. Etterhvert kom vi innpå sauetråkket under den stupbratte fjellsiden. La fra oss sekkene og gikk øverst i skaret og ut eggen til Stjerntinden NV (934). Geir Rune fikk et overblikk, før vi valgte samme rute som Johan og Torbjørn 2 år tidligere. Det var lett å finne oppgangen, da klatretauet deres hadde kilt seg fast og hang der fremdeles. Vi startet med to taulengder (grad 4/5) opp mosegrodde renner og hyller. Vel oppe på platået ruslet vi mellom store steiblokker til siste klatreetappe. Her benyttet vi en markert renne opp berget til Stjerntinden (938). Endelig kunne jeg juble etter to års ventetid. (Arne Randers Heen var første-bestiger av toppen i 1939). Plutselig ringte telefonen fra Inger Lise og Kirsten, som stod på Vågakallen, og var like fornøyde som oss. Vi rappellerte ned der vi kom opp og tok med oss det ødelagte klatretauet.