Høyest i Steigen (25.08.2009)  6

Start point Sandbakken (2m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Helldalisen (1,351m) 25.08.2009

Kommunetopper
25.8.2009

MELLOM FJORDER OG FJELL
Steigen kommune ligger i Salten og på sørsiden av Norges lengste fjord, Vestfjorden. Mesteparten av kommunen ligger på en halvøy ut mot fjorden og har mye og rik kystnatur å by på. Skal du til topps på kommunens høyeste fjell, må du imidlertid vekk fra Vestfjorden og ta turen over den brede fjorden Nordfolda. Da kommer du til en annen halvøy som for det meste rommer Sørfold kommune. På grensa mellom kommunene ligger Helldalisen, Steigens eneste bre og høyeste punkt. Toppen ligger svært utilgjengelig til, men på kartet hadde vi sett oss ut Sandbakken på sørsiden av Vinkfjorden som et godt utgangspunkt. For å komme dit var vi imidlertid avhengig av båt og hadde på forhånd avtalt med den lokale skysskaren Ketil Hansen om båtskyss. Transporten gikk fra Nordfold i Steigen og over den blikkstille Vink orden. Vi ankom den idylliske bukta ved Sandbakken klokken 11.00 og kunne starte på turen til fjells i det mest perfekte været som tenkes kan. Paal André Lund og Johan Solberg var med oss på denne turen, og vi startet med å gå gjennom den lille bebyggelsen i Sandbakken som nå var fraflyttet og bare i bruk som fritidsboliger. Et eldre ektepar som vi tilfeldigvis traff ved et av husene, pekte ut riktig vei for oss opp lia. De anbefalte oss å holde til venstre for bekken selv om det ikke var noen tydelig sti der i begynnelsen. Det viste seg å være et godt råd, for etter hvert som vi kom ut av småskogen, ble stien mer markert. Den var likevel ikke tydeligere enn at vi merket den med et par varder for eventuelt å få litt hjelp om været skulle bli dårlig når vi skulle nedover igjen. Oppe ved svaene på rundt 500 moh. fant vi imidlertid flere andre varder som sannsynligvis var satt opp av folk som hadde vært ute i samme ærend tidligere. Vardingen var dog ikke mer omfattende enn at vi måtte bruke både kart og GPS for å orientere oss oppover. Været fortsatte å være av ypperste klasse etter hvert som vi vant høyde, og vi fikk en strålende utsikt mot øst til den spisse Titinden og ned på Lappvatnet. Over oss fikk vi fjellet Basunen. Fjellformasjonen med det merkelige navnet har en markert rygg mot nord. Det var fine, lettgåtte sva opp til rundt 1000 moh., hvor snøen og breen etter hvert tok over. Da vi passerte svaene, takket vi for godværet. Det er absolutt en fordel å gå her i tørt vær!
FANTASTISK RUNDSKUE
Da vi kom opp til breen, ble også utsikten enda bedre og videre. Blant annet kunne vi se hele Lofotrekka i vest og noen andre kommunetopper rundt oss. Fantastisk skue var det også ned på breen og over Trollvatnet i sør. Utsikten mot en annen 1000-meterstopp i sørvest, Multinden, som var nærmeste nabo, var også flott. Vi holdt stort sett brekanten opp til fortoppen (1312). Herfra er det en spennende vandring mot Helldalisen (1351). Dette var noe av det beste vi hadde opplevd så langt i kommunetoppjakten! En spektakulær bresprekk vi passerte underveis, satte en ekstra spiss på bestigningen. Vel oppe var værforholdene fremdeles slik at de innbød til et langvarig opphold på toppen. "Utsikten = Rått ganger ti, og det er ikke å ta i.. "I den lille varden fantes et glass med en notisbok. Der kunne vi blant annet lese at en skoleklasse hadde vært på toppen i det samme fine været bare noen dager før oss. De hadde satt igjen et lite norsk flagg i varden. Det var også med på å gjøre oppholdet på toppen til en høytidsstund. Nedturen gikk lekende lett samme vei som vi hadde tatt oss opp. Som en dessert kunne vi til og med meske oss med store mengder blåbær nederst i lia mens vi ventet på Truls og båtskyssen tilbake til Nordfold. (Fra boka Norges beste toppturer).

HELLDALISEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Firerbanden

KARTBLAD: 150 Sørfold

Vakkert

Written by mortenh 18.11.2011 12:37

Et ordentlig godfjell ser det ut til. Jeg ble i alle fall inspirert. Fjell og fjord og bre er en herlig kombinasjon. Artig ser den også ut den tverrsprekka på et av de mellomstore bildene.

Sv: Vakkert

Written by otto 18.11.2011 14:33

Ja utrolig mye flott langs kysten. Kryr av perler helt til Hammerfest i nord. Så det er bare å ta for seg. Helldalisen er litt av en perle blir sikkert en reprise tur dit. Før den tid blir det skiturer i Jotunheimen og øyhopping med ski på beina i Troms.