Høyest i Alta (26.08.2007)

Start point Kåfjord (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Halde (907m) 26.08.2007
Store Haldi (1,149m) 26.08.2007

Kommunetopper
26.8.2007

HALDEMARSJEN - EN ÅRLIG TRADISJON
Kåfjord er et lite bygdesamfunn i Alta kommune i Finnmark med ca. 150 fastboende. Her kan man oppleve historien om det tyske slagskipet Tirpitz på krigsmuseet i bygda. Kåfjord var hovedbasen for tyskernes krigføring i Nordvest-Russland, og Tirpitz hadde base her mellom 1943 og 1944. Skipet skulle hindre konvoifarten mellom Skottland og Murmansk. Etter bombingen av Tirpitz i 1944 gikk slagskipet for egen maskin sørover til Tromsøysundet. Dette ble skipets siste sjøreise og endestasjon. I 1899 fikk Kristian Birkelund Stortingets godkjennelse til å bygge et nordlysobservatorium på fjelltoppen Halde (907 moh.), som også kalles Sukkertoppen. Bygningene var provisoriske og ble erstattet av to flotte steinbygninger mellom 1912 og 1915. I hovedbygningen var det fire leiligheter, instrumentrom og et kontor, og her hadde 19 personer bostedet sitt. Her var også en underjordisk gang til en badstue og et vaskerom. Den gamle anleggsveien opp til toppen er ni kilometer lang. Om vinteren foregikk transporten med en taubane som senere ble fjernet. Stortinget vedtok i 1926 å legge ned nordlysobservatoriet på grunn av de høye kostnadene og flyttet derfor virksomheten til Tromsø. Under andre verdenskrig ble bygningene brent ned av tyskerne, bare de solide steinmurene sto igjen. På 1980-tallet ble de ødelagte bygningene restaurert og satt i stand, og i dag er stedet et yndet og populært turmål for store og små. Halddemarsjen er en tradisjonsrik turmarsj som startet i 1984. Arrangøren Glød overtok marsjen i 2005, og den blir gjennomført hvert år i slutten av august. Samtidig blir det også arrangert et motbakkeløp. Rekorden på den 9 kilometer lange veistrekningen opp til toppen er på 47 minutter.
Det var helt tilfeldig at vi valgte vår tur på samme dag som Halddemarsjen ble arrangert. Dagene før hadde vi besteget flere av kommunetoppene i Finnmark, og vi ville avslutte oppholdet i nord med en bestigning av Store Haldi, som er Altas høyeste fjell. Vi startet turen fra parkeringsplassen i Kåfjord, som allerede klokken 10.00 var stappfull av folk i alle aldere. De aller minste ble fraktet opp i bæremeiser og barnevogner. Her var det munter stemning, og det var ingen problemer med å få kontakt med lystige finnmarkinger. Fjellveiens bratteste parti får du etter ca. 3 kilometer, hvor det er sju veisvinger mellom 300 og 500 moh. På rekke og rad gikk vi nord for Storfjellet, hvor den gamle anleggsveien fortsetter sør for Annasvannet (480 moh.). Tyngre ble de siste 200 høydemeterne opp til de historiske steinbygningene på Halde (904 moh.). Med sin spisse og karakteristiske profil, som er ganske ulik de andre toppene i området, er det kanskje ikke så merkelig at Halde blir kalt Sukkertoppen. Etter en kort pause på Sukkertoppen satte vi kursen mot Store Haldi (1149 moh.), som var første prioritet denne dagen. Gangavstanden mellom toppene er ca. 5 kilometer en vei, og vi trengte snaue 3 timer før vi var tilbake på Sukkertoppen.
(Fra boka Norges beste toppturer).

FINNMARK = 56 stk 1.ordens trig-punkter.

Nordlysobservatoriet
Store Haldi
Mot sukkertoppen

STED: Alta kommune i Finnmark
HØYDE: 907 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 130 m
UTGANGSPUNKT: Kåfjord 20 moh.