PB fjelltreff - Sæbø (22.09.2017)  5

Sunnmørsalpene
22.9.2017

FJELLTREFF I SUNNMØRSALPENE
Det meste av Hjørundfjorden ligger i Ørsta kommune, mens en mindre del lengst nord ligger i Sykkylven kommune. Den langstrakte fjorden er omkranset av spektakulære fjell og regnes som Sunnmørsalpenes kjerneområde. Det er nettopp kombinasjonen av fjord, fjell og et levende bygdesamfunn som gjør Hjørundfjorden og Sunnmørsalpene til et så variert og spennende reisemål. Hjørundfjorden består også av de to fjordarmene Norangsfjorden og Storfjorden, hvor sistnevnte ender ved Bjørke i sør. Den 33 kilometer lange Hjørundfjorden er 441 meter på det dypeste, og regnes av mange som en av de vakreste fjordene i Norge. På vestsiden av Hjørundfjorden ligger idylliske Sæbø, som er et lite tettsted i Bondalen. Herfra går det fergerute over fjorden til Lekneset og Trandal. Bondalselva har sitt utløp i Sæbø og var på 1970-tallet en av de beste smålakselvene i landet. I forbindelse med «Peakbook»s (se faktaboks) fjelltreff på Sæbø høsten 2017 visste vi at det ville bli mange fine fotomotiver av fjellfolk i fargerike klær. Været gjennom sommeren og høsten hadde vært kjølig, men så kom nest siste uke i september med sol og shorts-temperaturer. Rundt 90 personer deltok på fjelltreffet, hvor stemningen steg i takt med gradene på termometeret. Det var faktisk mange av deltakerne som aldri hadde vært i Sunnmørsalpene tidligere. I løpet av de fem dagene fjelltreffet varte, ble det arrangert guidede turer til Slogen, Store Brekketinden, Jakta, Saksa, Grøtdalstinden, Hornindalsrokken, Skårasalen og det berømte Bladet i Molladalen. I den 500 meter lange Leknesdalen kan man se murene etter de gamle setrene, ja, til og med et gammelt bjørnehi er å finne i dette området. Den 24. november 1906 gikk elva i Urkedalen over sine bredder, dette skjedde midt på natta, og de to gårdene i Urkegjerdet ble liggende på en kunstig øy med vannet fossende rundt på begge sider. Nesten all matjorda på Urkegjerdet ble ført med elva ut i fjorden. De neste årene hentet gårdbrukerne ny jord til markene fra myra i Leknesdalen. Jorda ble fraktet med hest og slede ned til en løypestreng hvor den ble plassert i et seil og sendt ca. 600 meter videre ned til gårdene. Restene av den over 100 år gamle sleden er utstilt i gapahuken der hvor løypestrengen en gang startet. -----------------
Vi var elleve personer i alderen 11 til 63 år som møtte opp på fergekaia i Sæbø. Vi fordelte oss i tre biler i tilfelle noen kom tidligere ned fra toppen og ville rekke fergen, som ikke går så altfor ofte på høsten. Fergen krysset Hjørundfjorden frem til Leknes kai, hvor vi fortsatte med bilene forbi Urke Landhandel til Saksa parkeringsplass. Fra informasjonstavlen følger du stien først 300 meter gjennom skogen, deretter blir det en kort spasertur langs grusveien før du følger normalruta i retning Saksa. Morgenluften var fremdeles kjølig, men kroppsvarmen steg i takt med høydemeterne opp gjennom skogen. I dette partiet har nepalske sherpaer gjort en formidabel jobb med alle trappetrinnene, som ligger trygt og godt plassert i terrenget. Ved gapahuken Bentebu (335 moh.) hadde vi en felles pustepause og kunne samtidig se den gamle hurtigruten «Lofoten» sige innover Norangsfjorden. Fra Bentebu går stien innover Leknesdalen, hvor vi observerte rester etter gamle setertufter. Her var det også satt opp et skilt som viste andre turruter i området. Stien til Saksa går naturlig nok rett mot toppen. Ved ca. 500 moh. ble det en kort matpause før vi fortsatte mot målet. Etter hvert passerte vi et parti med en utlagt kjetting bratt opp svaberget, sompå ingen måte er spesielt luftig eller særlig utsatt. Høyere oppe i fjellsiden kommer du inn på en ny lang og flott steintrapp, som krysser ura nedenfor Søndre Saksa (1045 moh.). Ovenfor trappa fortsatte vi småbratt opp sørryggen og kunne løfte armene i været da vi kom frem til dagens første topp. Fra Søndre Saksa er det bare 250 meter i luftlinje til Nordre Saksa, men toppene er adskilt med et dypt og luftig skar. Etter en kort pause ville hele gjengen prøve seg ned dette litt utsatte partiet. Sola varmet fjellet, som var tørt, og med et par fastmonterte kjettinger samt noen utstrakte hender gikk det greit selv for dem med litt høydeskrekk og vonde knær. Vi passerte først den vesle midttoppen og ankom Nordre Saksa (1073 moh.) sammen med verdens lykkeligste turfølge. Selfiene sprutet bokstavelig talt ut i en digital verden de neste minuttene før vi startet på returen. I alle turbeskrivelser om Saksa er det utsikten over fjord og fjell som omtales, og jammen skal vi si oss enig i det valget.
(Fra boka Norges beste Familietopper).

Bentebu
Fortoppen Søre Saksa
Skaret mellom toppene
En lystig gjeng på Saksa 1073. Bak Elsantinden.
Sherpa-trappene

STED: Ørsta kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: 1073 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 123 m
UTGANGSPUNKT: Urke 40 moh.