Uranostinden - Jotunheimen (19.07.2017)  6

Start point Koldedalsvatnet (1,200m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Slingsbytinden (2,028m) 19.07.2017
Uranostinden (2,157m) 19.07.2017

Norges største pf-topper
19.7.2017

HØYREIST OG MARKANT
Sett fra Tyinvegen er det lett å bli betatt av denne høyreiste, spisse tinden sørvest i Jotunheimen nasjonalpark. Uranostinden ligger på fylkesgrensen mellom Oppland og Sogn og Fjordane, hvor kommunene Luster, Årdal og Vang møtes. Uranostinden er utvilsomt en av Jotunheimens flotteste fjell og består av hovedtoppen (2157 moh.) og de to mindre toppene S1 (2037 moh.) og S2 (2048 moh.) Uranostinden ligger i et vakkert brelandskap vest for Skogadalsbreen, Mjølkedalsbreen og Uranosbreen. I det samme området ligger Søre Sagi (2040 moh.), Mjølkedalspiggen (2040 moh.), Slingsbytinden (2026 moh.) og Langeskavltinden (2014 moh.). William C. Slingsby, Knut Lykken og Emanuel M. Mohn var trolig de tre første personene som besteg Uranostinden 19. juli 1896. -------------
Tidligere har vi besøkt Hjelledalstinden, Falketind og Stølsnostinden med utgangspunkt i Koldedalen. Midt i fellesferien seilte det inn et solid høytrykk som skulle vise seg å vare en hel uke. Turkompisen Bjørn Fillipsveen fra Surnadal var lett å be da vi nevnte Tyinholmen fjellstue og Uranostinden. Lettelsen var også stor da vi om kvelden fikk høre at den siste snøfonna over anleggsveien var fjernet med traktor. Dermed slapp vi vandreturen langs veien innover Koldedalen. Vi våknet til kjølig luft, og et tynt tåketeppe bølget over Tyinvatnet mens sola langsomt steg over fjellkammene. Etter en humpete biltur på anleggsveien var vi heldige som fant en ledig parkeringsplass ved Koldedalsvatnet. Her pleier det å være trangt om plassen, så det lønner seg å være tidlig ute om morgenen. Flere turlag med førere var allerede på plass. Noen skulle til Falketind, mens andre hadde valgt seg ut Uranostinden. Vi la oss etter en guidet gruppe frem til Uradalsvatnet, hvor det fremdeles lå snøpartier helt ned til vannkanten. Sola hadde steget såpass mye at det var blitt godt og varmt i stigningene opp mot breen. Turen over Uranosbreen er ca. 3 kilometer lang og tar 1,5 timer i normalt tempo. Litt senere kom vi opp til salen mellom Slingsbytinden og Uranostinden, hvor utsikten over brelandskapet kan ta pusten fra noen hver. Herfra er det ca. 230 høydemeter opp nordryggen til selve topplatået. Underveis traff vi flere titalls personerbåde med og uten guide. De siste 70 meterne var relativt luftige og gikk langs toppeggen frem til Uranostinden (2157 moh.). På samme dato, altså 19. juli, sto førstebestigerne her for nøyaktig 122 år siden. Trolig var dette sommerens varmeste dag i Jotunheimen, og folk vandret rundt i shorts og Tskjorte. Under vårt opphold på toppen kom flere klatrere opp den kvasse sørryggen til sol og blikkstille vær. Fra Uranostinden er det en imponerende 360 graders utsikt mot stortoppene i Jotunheimen og Hurrungane. Det ble også en bestigning av Slingsbytinden (2026 moh.) før vi returnerte i tau over Uranosbreen. Vinteren hadde fortsatt et godt grep med mengder av snø, selv om sommeren hadde kommet nede i dalen. Det finnes flere selskaper som arrangerer guidede turer til Uranostinden. I optimalt vær blir det garantert en tur som ikke vil gå i glemmeboka med det første.
(Fra boka Norges beste familietopper).

Hjelledalstinden og Falketinden
Falketinden
Opp fra Uradalsbandet
Hjelledalstinden, Falketinden og Stølsnostinden
Slingsbytinden
Guiden fra Nepal har b.l.a besteget Mount Everest..
Høy solfaktor på Uranostinden

i Sogn og Fjordane
HØYDE: 2157 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 705 m
UTGANGSPUNKT: Koldedalsvatnet 1200 moh.