Høyest i Agdenes (08.06.2006)

Start point Herdalsveien (300m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hestgrovheia (656m) 08.06.2006

Kommunetopper
8.6.2006

Det trigonometriske punktet Hestgrovheia er blant de eldste vi har i Norge, og har inngått i en rekke trianguleringer gjennom tidene. Første gang det ble brukt var under Benoni Auberts triangulering i 1785. Da inngikk punktet i en triangelrekke fra Kongsvinger til Trøndelag langs grensen mot Sverige. Denne målerekken fortsatte så fra Trøndelag sørover langs kysten, helt rundt til Østlandet og tilbake til Kongsvinger i løpet av ca. 50 år.

TRØNDELAG = 50 stk 1.ordens trig-punkter.

TUR
Etter Lensvik kjørte vi Herdalsveien (avgift) innover Solemsdalen til p-plassen. Fulgte den gamle anleggsveien forbi steinbruddet til skiltet sti-start. Over skogbåndet passerte vi høyde (505) og etterhvert to små vann (515-577) før siste kneika opp til Hestgrovheia (656). Stor varde med diverse installasjoner rundt toppen. Fin utsikt mot Trondheimsfjorden.