Høyest i Eide & Gjemnes (25.05.2006)  5

Start point Ullaland (125m)
Characteristic Ski trip
Ascents Snøtinden (1,027m) 25.05.2006

Kommunetopper
25.5.2006

FLOTT START PÅ PROSJEKTET
Etter turen til Freikollen fortsatte vi like godt videre til en annen kommunetopp, Snøtinden. Den ligger på grensen mellom Eide og Gjemnes og danner det høyeste punktet i begge disse kommunene. Snøtinden ligger i Tussan, et fjellmassiv på Nordmøre. Den består av to fjell, men med flere topper. De høyeste toppene er Snøtinden (1027 moh.) og Stortussen (1026 moh.), som ligger 600 meter fra hverandre med en smal egg. På motsatt side av Stortussen fortsetter eggen nordover til Nordtussen (871 moh.), og fra Snøtinden fortsetter den sørover til Litltusten (810 moh.). Vi tok av E39 ved Batnfjordøra og kjørte vel 9 kilometer langs Batnfjordelva og nysådde jorder med en liflig lukt av nyspredd kumøkk som trengte seg inn i bilen. Bilturen endte ved Ullaland, hvor det er skiltet mot Stortussen og Snøtinden. Vi startet turen på god sti, først gjennom grinda og videre oppover den vårgrønne bjørkeskogen. Stien var umerket og lettgått og gikk på vestsiden av Kvernsteinelva. Den passerte et myrparti rett over tregrensa og fortsatte opp til det fremdeles islagte Ullavatnet (514 moh.). Før vi var kommet dit, haglet svetten, og vi var enige om at det hadde vært fristende med et bad i vannet hvis vi bare hadde hatt med isøks. Stien dreier mot vest rett før vannet, og her er det på nytt skiltet mot Stortussen og Snøtinden. Vi så imidlertid ikke noe særlig til stien da den var dekket med snø. Vi tråkket oss over store snøpartier på vei opp sørøstryggen, med Litltusten (810 moh.) sør for oss. Det bratteste partiet, som for øvrig var helt kurant, fikk vi mellom 800 og 950 moh. Det siste stykket gikk vi langs den elegante snøflanken under selve toppunktet (1027 moh.). Øverst på Snøtinden er det en flott varde med kasse og bok. Der fikk vi servert en imponerende utsikt, blant annet mot flere av kommunetoppene på Nordmøre. Den spennende traversen videre mot Stortussen og Nordtussen fristet, men tiden tillot ikke en lengre tur denne gangen. På tilbaketuren gikk det svært så kjapt ned de bratte snøpartiene, men ikke kjappere enn at vi underveis ble stående en stund og betrakte dalen under oss. Foran oss var den på full fart inn i sommeren med bønder som jobbet på jordene i sine fargerike traktorer. Her var flokker med sauer og lam som ennå ikke var sluppet til fjells, men som lignet popcorn på lang avstand. Rett bak oss var lyngen ennå brun, og sola jobbet iherdig med noen store snøpartier. Våren er i det hele tatt en eventyrlig tid. Vel nede ved bilen var det bare å få av seg fjellskoene og putte de overopphetede føttene i den kalde Kvernsteinelva. I ettertid er det artig å tenke på at vi satt der og var helt uvitende om hvor mange sure fjellsko og såre bein det skulle bli de neste seks årene.
(Fra boka:Norges beste toppturer.)