Tjuvåskampen - Østre Toten (26.05.2017)

Start point Oksbakken p-plass (665m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Tjuvåskampen (812m) 26.05.2017

Oppland
26.5.2017

SKOGSTOPP ØSTRE TOTEN
Skreifjella og Totenåsen er to høytliggende skogsområder i Østre Toten kommune i Oppland. En mindre del av området ligger i kommunene Hurdal og Eidsvoll i Akershus. Torsæterkampen (841 moh.) er områdets høyeste fjell, og den er også kommunetopp i Østre Toten. Normalruta til Torsæterkampen starter fra Torsætra, hvor det også er mulig å ta en avstikker til Hjemmefronthytta. Vi besteg Torsæterkampen i 2006 og er senere blitt anbefalt turen til Tjuvåskampen av lokale patrioter. Det er bare 2,2 kilometer i luftlinje mellom disse to skogstoppene, som begge ligger innenfor Torsæterkampen naturreservat. ----------
Fra Øverskreien kjører du opp Nygårdsæterveien og Oksbakkveien (avgift) til den store parkeringsplassen på Oksbakken. Her var vi langt fra alene, det var tydeligvis flere barnefamilier som hadde tenkt seg på skogstur i området. Først tok vi oss tid til å studere informasjonstavla og kartet over de forskjellige turrutene på Totenåsen. Deretter fulgte vi skogsveien ca. 300 meter frem til merket sti-start på høyre side av veien. Herfra la vi oss på hjul etter andre turgåere innover de dype skoger til hytta, som ligger nordvest for Tjuvåstjernet. Turens bratteste parti er en kort og grei fjellrygg med oppgang fra nord, før de siste meterne frem til Tjuvåskampen (812 moh.). På toppen er det en fin retningsskive, med siktelinje mot 24 fjelltopper. Blant disse er Gaustatoppen, Skogshorn, Knutsholstinden og Rondeslottet. Her var også et mikrobibliotek og en trimkasse med gjestebok. En fin forlengelse av turen er å fortsette ned sørryggen via Abbortjern (716 moh.) før oppstigningen til Torsæterkampen. Deretter følger du stien over Holokampen (815 moh.) tilbake til Oksbakken. Vi valgte å returnere samme vei, for deretter å rekke en kort og grei tur til utsiktstoppen Hervakampen (785 moh.).

ALLE GODE TING ER TRE
Rausteinshytta har blitt totalskadd av brann både i 1976 og i 2016. Lederen av hyttekomiteen har lovet at det vil bli satt opp en ny hytte ved Rausteinstjernet, som ligger et par steinkast fra Torsæterkampen

(Fra boka Norges beste familieturer).

Utgangspunkt
Sikteskiven på Tjuvåskampen
Smart ide
Populær topp på Østre Toten

STED: Østre Toten kommune i Oppland
HØYDE: 812 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 95 m
UTGANGSPUNKT: Oksbakken 665 moh.