Fremsta Ryssenipa - Sogndal (15.09.2016)  5

Start point Horpedalen (235m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Fremsta Ryssenipa (1,684m) 15.09.2016

Norges største pf-topper
15.9.2016

Traff Joar som avtalt innerst i Horpedalen. Fulgte først kjerreveien, deretter en utgravd elve-molo. Gikk opp sør for Småfessene til Nedra Fessedalsvatnet. Her fungerte kjerr og kratt som tauverk i det bratteste partiet. Krysset elven og fortsatte til Ryssenipvatnet. Videre over Søndre Ryssenipa til Vestre Svardalsbreen. Herfra ble det lett vandring over breen til Fremste Ryssenipa (1684). I varden fant vi en plastboks, med siste underskrift i 2014 (ta med NY notisblokk). Etter en halvtimes matpause valgte vi å returnere bratt ned på motsatt side av elve-juvet. I det vi krysset Tverrgrovi fikk vi øye på en rødmalt T. Tråkket var delvis gjengrodd og vanskelig å følge. Etter litt av og på stien havnet vi til slutt nede i uryddige HUMPEDALEN. Kom oss etterhvert over elven og returnerte til bilen.

Oppgang i småskogen til høyre for fossen
Utløpet ved Nedre Fessedalsvatnet
Ryssenipvatnet
Fremste Ryssenipa
Stølsbotn og Stølsbotnbreen
Metervis med snø
Uryddig terreng ned langs Tverrgrovi

Ukjent kremtopp!

Written by otto 16.09.2016 16:27

En skikkelig stor PF topp dette. Har lagt inn et nytt bilde fra oppgangen ved fossen. Første del av turen var litt uryddig. Tror dette er en flott skitur vinterstid. Ps Joar har dessuten krysset breen på ski tidligere og var storfornøyd med både turen og omgivelsene.

Ukjent kremtopp!

Written by Øyvindbr 16.09.2016 09:26

Denne drømte jeg faktisk om som vårskitur når jeg skulle besøke Sondre i april, men det var for mye rasfare. Tenkte det måtte være artig å være en av få som hadde denne registrert, men viktigst var forventningene etter å ha kikka på kartet og gjort seg opp en formening om omgivelsene.

Gir ikke slipp på drømmen om dette området, bildene avslører mye fint! :)